بررسی نقش آثار برگزیده یک دهه جشنواره فیلم فجر در رواج مصرفگرایی در مقطع ۱۳۸۰-۱۳۹۰
پدیدآور: مینا ساجدی نیا مقطع: کارشناسی ارشد محل ارائه: دانشگاه علامه طباطبایی سال ارائه: ۱۳۹۲
با توجه به جامعهای که در آن زندگی میکنیم و فرهنگ اسلامی که بر جو جامعه حاکم است و با نگاهی به فیلمهای اکران شده سینما، توجه به موضوع نقش آثار برگزیده یک دهه جشنواره فیلم فجر در رواج مصرفگرایی خالی احساس شد و این موضوع به ذهن خطور کرد که دست اندرکاران سینما بر طبق کدام معیارهای ارزشی سعی در ساختن فیلمهای خود میکنند؟ با توجه به اهمیت مسئله فوق، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آثار برگزیده یک دهه جشنواره فیلم فجر در مقطع زمانی ۱۳۸۰-۱۳۹۰ در رواج مصرفگرایی و نوع فرهنگ مصرفی که در فیلمهای سینمایی ارائه شده انجام گرفت و برای این کار با روش تحلیل محتوا، ۱۵ فیلم از فیلمهای مطرح و اکثرا از کارگردانان مشهور که بیشتر از سایر کارگردانان به مسائل زنان پرداختهاند مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. فیلمهای مورد تحلیل با روش نمونهگیری تصادفی ساده طبقهبندی شدند. برای تحلیل محتوای فیلمها یک دستورالعمل کدگذاری متشکل از ۲۳ متغیر تنظیم گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس کلیه اطلاعات توسط نرم افزارspssپردازش گردید و ملاحظه شد که بین میزان مصرفگرایی در فیلم با متغیرهای مستقل از جمله دهه تحقیق، کارگردان فیلم، نوع کالای مصرفی، نوع مصرفگرایی، استفاده از وسایل تزئینی، طبقه اجتماعی، نوع لباس، نمایش کیفیت کالا و… رابطه معنادار وجود دارد و نشاندهنده این است که فیلمسازان به موارد فوق توجه داشتهاند و مسئله بازبینی دوباره و یا تصویب قانونی برای رعایت مصرفگرایی و اصلاح الگوی مصرف در بین شخصیتها و صحنههای فیلم در فیلمهای برگزیده جشنواره فجر از موارد مهمی است که باید به آن توجه اکید شود.