توحید صدوق استاد دکترفعالی جلسه چهل و دوم 29/ 1/ 1395
در جلسة گذشته ذکر شد که الهی جز الله نیست. الله یعنی أل إله. و إله معهود، همان الله است. إله به معنای موجودی است که شایستة پرستش می باشد. پس الله موجودی پرستیدنی است حتی اگر هیچ مخلوقی او را نپرستد. در حالی که انسان ها عموماً او را نمیپرستند بلکه هوای خود را می پرستند. علت گمراهی شیطان این بود که کتمان حق کرد، لذا از درگاه خداوند رانده شد. در ادامه بیان شد که خودِ عبودیت، حصن است که لازمة الوهیت و ربوبیت است. یعنی عبودیتی که در مسیر الوهیت و ربوبیت خداوند است امنیتآفرین است.
ادامه نکات
نکته سوم:حصن به معنی دژ و قلعه و محل امن و مأوی است. همة انسانها به دنبال مأوایی أمن هستند ولی در مصادیق اشتباه میکنند. اعتیاد یا در طبیعت بودن… مأمن غیرواقعی است، ولی مأمن واقعی در آغوش رحمان بودن است؛ یعنی بندگی خدا.
لذا بندگی و عبودیت راهی جهت نیل به مأمن و حق است:
الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛[1]همان کسانی که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خدا آرام می گیرد. آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می یابد.
نکته چهارم : قلعه زمانی بکار می رود که دشمنان و تیراندازهایی باشد. با توجه به این معنا هرآدمی در هر لحظه ای در معرض تیرها و تیر اندازهایی است. انسانها در این موقع چند گونهاند:
1. اگر تیراندازی ها با هم صورت گیرد، بصورت حلقههای بلا می باشد.
2. گاهی انسان به یکی از تیرهای بلا مبتلا می شود.
3. گاهی اجازه شلیک می دهند، اما در آستانة اصابت به شما، فکر خوبی به ذهنتان میآید که سمت آن تیر به تدبیر خداوند متعال تغییر میکند.
نکته پنجم: «لاإله إلا الله» خودش حصن است. یعنی عبودیت و تحت لوای حق بودن، خودش حصن است و انسان تحت پوشش اسم «دافع» قرار میگیرد.
نکته ششم:امن با تمام مشتقاتش در قرآن بیش از نهصدبار بکار رفته است، ایمان، مؤمن، ذوالامن و الامان، امین و…. و شاخصترین کاربرد أمن در قرآن، ایمان است.
ایمان در قرآن از کلمة أمن به معنای آرامش است. بر این اساس مؤمن یعنی فرد آرام. شخص مؤمن به اندازه ای آرام است که مؤمن است.
نکته هفتم:مؤمن از نام های زیبای خداست. انسان مؤمن کسی است که خودش را تحت پوشش اسم مؤمن خدا قرار می دهد.
خلاصه اینکه بندگی و تمکین به «لا إله إلا الله» حصن است و مهمترین کارکردش این است که امنیت ظاهری و باطنی به انسان خواهد بخشید.