آیین قاتل
نویسنده: عبدالرضا آتشینصدف
بازی آیین قاتل
داستانهای اساسین یا حشاشین، حشاشیون و یا فداییان از قرن دوازدهم تا کنون مورد توجه بسیاری بوده است. پیروان «حسن صباح» به اسماعیلیه و صباحیون، حشاشون، حشیشیون مشهور بودند که ریشة کلمات Assassination از همینجا است. این بار نیز داستانهای فدائیان حسن صباح، دستمایه تولید یکی از برترین بازیهای رایانهای به نام «آیین قاتل» میشود. این بازی از سال ۲۰۱۲ آغاز شد. کاربر به وسیله دستگاههای پیشرفته به گذشته و در طول جنگهای سوم صلیبی در بیت المقدس در سال ۱۱۹۱ باز میگردد. در این بازی شما باید در نقش یک فدایی، به ترور سران مسیحی جنگ صلیبی اقدام بکنید. این فدایی که در بازی به نام «الطیر» شناخته میشود یک ایرانی اسماعیلی است. فرقة اسماعیلیه، یکی از فرق شیعی است که به طور شاخص به «مهدویت و منجیگرایی» توجه دارد. بارگذاشته شدن بازی بر روی حافظة رم رایانه همراه با صفحهای آبی است که فعل و انفعالات واکنشهای شیمیایی ترکیبات آلی را تصویر میکند. پیشنمایش ابتدای بازی، شهر بیت المقدس را در زمانی که در دست مسیحیان بوده نشان میدهد و مراسمی را به تصویر میکشد که سربازان صلیبی در حال اعدام شهروندان مسلمان هستند. داستان بازی در سال ۱۱۹۱ میلادی در منطقهای میان امپراتوری ریچارد شیردل و دیوارهای اورشلیم و نیز دمشق و عکا اتفاق میافتد. نام شخصیت اول بازی «الطیر ابن آل أحد» کلمهای عربی به معنای پرنده و فرزند هیچکس است، او عضو گروه حشاشین است و مسلمانی روحانی است که خود را شمشیر یا پیامرسان خداوند میداند. او کسانی را میکشد که فکر میکند لایق مرگاند و در طول بازی، جملاتی را برگرفته از کتاب مقدس بیان میکند. او مسلمانی است که خشونت تمام، وجودش را در بر گرفته است. الطیر، بالای برج کلیسا ایستاده که ناگهان ناقوس کلیسا جلوی دوربین را میگیرد و تصویر، روی الطیر که به سمت سربازان میرود قطع میشود و ماهرانه تمام آنها را به قتل میرساند. در حالی الطیر، بالای جنازة قربانیهای خود ایستاده که عدهای از مسلمانان به دار آویخته شدهاند.
مرحله اول بازی با مأموریتی از سوی المعلم، رئیس فرقه آغاز میشود. شما به عنوان بازیکن در قالب شخصیت اصلی بازی به نام الطیر به معبد سلیمان میروید تا شیء جادویی (گوی عدن) را از دست شوالیههای معبد خارج کنید. این گوی که تمامی بازی بر اساس آن بنا شده است، نماد قدرت و حکومت است. این وسیله را جهت کنترل ذهن افراد میتوان استفاده کرد؛ اما شرکت «صنایع آبسترگو» که بزرگترین شرکت رایانهای دنیاست، او را به زمان جنگهای صلیبی فرستاده و از این وسیله، قصد سوء استفاده دارد.
سپس المعلم نشانی ۹ نفر را به شما میدهد و میخواهد که این ۹ نفر را در شهرهای مختلف این منطقه، بیابید و ترور کنید. داستان بازی از اینجا شروع میشود. این ۹ نفر، اعضای اصلی معبد سلیمان یا همان شوالیههای معبدند که پایهگذار فراماسونری هستند. تا اینجای بازی هیچ چیز، مشخص نیست. کاربر در نقش الطیر وارد شهرهای مختلف میشود تا این شخصیتها که هر کدام جزو شخصیتهای برجسته و افراد مهم و ذی نفوذ شهر هستند را بیابد و آنها را ترور کند. پس از آنکه هر کدام از این شخصیتها ترور میشوند، قبل از مردن، لحظاتی با کاربر صحبت میکنند و به او متذکر میشوند که راهش اشتباه است و این ۹ نفر، دنبال برقراری صلح هستند و المعلم تروریست، واقعی است. کاربر در این بازی ماجراجویی، به شدت با داستان درگیر میشود. در قلعه اساسیون (قلعه فرقه اسماعیلیه که مقر اصلی المعلم است) قدم به قدم، پرچم این فرقه نصب شده است که کلمه «علی» به وضوح در آن دیده میشود. نکته دیگر اینکه آرم پرچم اسماعیلیه، پرگار و گونیا است که وسطش با خط کوفی، کلمه علی نوشته شده است. بازی دارای ابعاد مختلفی است که تحلیل حرفهای آن را ضروری میکند. گونیا و پرگار از معروفترین نمادهای فراماسونها محسوب میشود. وسط این دو علامت، حرف G قرار گرفته است. به اعتقاد فراماسونها، «Goat = بز» نماد شیطان است. این نماد که در عرفان کابالا نیز جایگاهی دارد، بز یا قوچی به نام بافومت است که هم با جانور شاخدار یوحنا در کتاب مکاشفات یوحنا همانندی دارد و هم در اسطورههای مصری نماد باروری است. به عقیدة شیطانپرستان «بز بافومت» نماد شیطان و قدرت تاریکیها است که سر آن در یک ستاره پنج پر گنجانده شده است. بافومت ممکن است نماد بز قربانی در آیین یهود باشد که بزی مقدس است و طبق نقل عهد عتیق، این بز، قربانی حضرت اسحاق شد که بنیاسرائیل از نسل او هستند. شیطان هم به نوعی قربانی هدایت انسان و دستیابی او به درخت دانش و معرفت شد. با این توضیح بز میتواند نماد گویایی از ایثار بزرگ شیطان برای آدم باشد، استفاده از بز به خرافات قرون وسطی برمیگردد. آنان همواره در توصیف ساحرهها، آنان را همراه با بزها میدانستند. آنان اغلب بز را نمایندة شیطان میدانستند. بز در این مفهوم اغلب به عنوان نمادی از سرکوبی جنسی در نظر گرفته میشود.
این یعنی شیعیان از بنیانگذاران فراماسونری بودهاند و با توجه به زمینه داستان بازی، گویی بیان میکند، همانگونه که الطیر (نماینده شیعیان) در قضاوت خود دچار اشتباه شده است، کل شیعیان نیز به دلیل انحراف رهبران فکری خود، منحرف و گمراه گشتهاند و همه شعارهای آنها در جهت برقراری صلح و برادری، دروغی بیش نبوده است. البته کاربر در مرحله آخر، المعلم (رهبر فرقه) را به علت دروغهایش به قتل میرساند. وجود فرقهای به نام «تمپلرها» به عنوان نمادی از فراماسونرها موسوم به شوالیههای معبد (صهیونیسم جهانی) و دشمن حشاشین (فرقهای از اسماعیلیه) به طور غیرمستقیم به تقابل تاریخی و کنونی میان شیعیان و صهیونیستها اشاره میکند.
این بازی به شکلی به بحث مهدویت نیز اشاره غیرمستقیم نموده و برای القای شخصیتی خاص به الطیر (قاتل معبدیون) این شخصیت را به صورت خاصی طراحی کرده است. مردی سفیدپوش، سوار بر اسب با شمشیری میآید. او خود را از شیعیان ایرانی میداند. مردی شجاع و قوی که خود را فدایی میداند و هدفی جز کشتن ندارد.
ستاره شش گوش Hexagram در این بازی به عنوان نماد قدرت به کار میرود و کاربر با به دست آوردن آن، قدرتی دوچندان مییابد. این علامت در افکار عمومی جهان، نماد یهودیها شناخته شده است و به آن «ستاره داوود» یا «مهر سلیمان» هم میگویند؛ اما در حقیقت، نماد تعادل طبیعت بین زن و مرد، سرد و گرم، الهههای ماه و خورشید و… است. نکتة مهمتر، آن است که این تفکر تعادل عالم خلقت، متفاوت با دیدگاه اسلام است، در اسلام نیز مفهوم تعادل وجود دارد؛ ولی در دیدگاه اسلامی، این تعادل مخلوق خداوند یکتاست. در مکاتب شرکآمیز، این تعادل را خدایان مختلفی با کمک هم ایجاد کردهاند؛ برای مثال در تفکر مصر باستان، از امتزاج قدرت خدایان Isis و Osiris، تعادل در عالم خلقت ایجاد شده است.
شیطانپرستان نیز علامت مذکور را قویترین علامت خود میدانند و از آن در مراسم شیطانی خود استفاده مینمایند. ستاره شش گوشه از شش ضلع، شش گوشه (زاویه) و شش مثلث کوچک درست شده است که معرف عدد ۶۶۶ میباشد. این عدد در بین مسیحیان و شیطانپرستان عددی ویژه و خاص است و نشان دهنده دجال یا Anichrist میباشد. این عدد به گفتة مکاشفة یوحنا که یک یهودی تازه مسیحی بود، عدد شیطان معرفی شده است. کلمه hex که در زبان انگلیسی به معنی نفرین و تلاش برای آسیب رساندن، در زبان لاتین به معنای جادوست از همین کلمه گرفته شده است.
مجموعه این تصاویر در متن داستان، این مطلب را به ذهن کاربر متبادر میکند که قهرمان بازی که یک مسلمان و شیعه است، قدرتش را از راه سحر و جادو و به کمک شیطان کسب میکند. در ابتدای بازی، سازندگان اعلام میکنند که این بازی بر اساس شواهد تاریخی ساخته شده است؛ در حالیکه داستان این بازی بر اساس دروغ روایت میشود و تاریخ اینگونه تحریف میگردد.
پایش سبک زندگی، سال سوم، شماره ۱۲، فروردین ۱۳۹۵، صفحات ۹۶-۹۸.