اخلاق مصرف از نگاه قرآن وحدیث

پدیدآور: مرتضی جعفرپور برزکی مقطع: کارشناسی ارشد محل ارائه: دانشکده علوم حدیث سال ارائه: ۱۳۹۰

چکیده: در این تحقیق ابتدا بحث‌های مقدماتی از قبیل تبیین موضوع، ضرورت و اهداف، پیشینه بحث، سوالات و فرضیه‌ها مطرح شده و بعد از آن در ورود به فصل اول به کلیات بحث پرداخته شده است سپس، بحث مفهوم‌شناسی اخلاق و مصرف بیان شده و بعد از آن نیز، بحث رابطه مصرف با اخلاق در دو حوزه اخلاق پسندیده و اخلاق ناپسند بررسی شده است. در فصل دوم به عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری اخلاق مصرف اسلامی اشاره شده و برای هر عاملی، نمونه‌هایی یا از قرآن و یا از روایات آورده شد. عمده بحث در فصل سوم، پیرامون انواع اخلاق مصرف می‌باشد که در سه نوع افراطی، تفریطی و اعتدالی مورد تحلیل و بررسی قرآنی و روایی قرار گرفته است. فصل چهارم که مهم‌ترین فصل این تحقیق است و به نوعی، نتیجه تحقیق هم محسوب می‌شود، به مدل‌های اسلامی اخلاق مصرف و اقسام این مدل‌ها پرداخته است. این نکته هم شایان ذکر است که در پایان هر فصلی، نتیجه‌گیری کلی از آن فصل نیز، به عمل آمده است.
کلید واژه‌ها: مصرف، مصرف‌گرایی، اخلاق مصرف، رفتار مصرفی، مقوله مصرف، الگوی مصرف، نعمت‌ها.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.