بازیهای رایانهای و سبک زندگی
نویسنده: عبدالرضا آتشینصدف
چیستی و اقسام
بازی رایانه ای، نوعی سرگرمی تعاملی است که به وسیله یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکروکنترلر انجام می شود. بسیاری از بازیهای یارانه ای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدئویی نیز محسوب می شوند.
سختافزار بازی ممکن است از نوع کامپیوتر، کنسول بازی یا تلفن همراه باشد. بنابراین بازیهای مجازی شامل بازیهای ویدئویی و تلفن همراه نیز می شوند. درباره تقسیمبندی مضامین بازیهای ویدئویی ـ رایانهای، مقولهبندیهای مختلفی ارائه شده است. در یک تقسیمبندی بسیار کلی، بازیهای ویدئویی ـ رایانهای، در سه مقوله معمایی/ بازی، ماجراجویانه/ نمایشی و چند بازیکنی/ رقابتآمیز قرار میگیرند.
بازیکن در بازیهای معمایی، باید گامبهگام به راه حل یا هدف نهایی، نزدیکتر شود. در این راه، کیفر اشتباه، کشته شدن یا ناتوانی در پیشروی و بنابراین از سرگرفتن بازی است.
بازیهای ایفای نقش، با ویژگی ماجراجویانه نیز ممکن است، بازیکن را با موانعی روبهرو کند؛ ولی تأکید بیشتر بازی بر شخصیتهای بازی است. در بازیهای اخیر بازیکن، نقش شخصیتی را بر صفحه نمایشگر، به خود میگیرد.
بازیهای رقابتآمیز که چند بازیکن به طور همزمان به انجام آن میپردازند. اغلب تقلیدهای رایانهای شده از بازیهای صفحهای سنتی یا شبیهسازی شده از رقابتهای واقعی زندگی (معمولاً با موضوعهای ورزشی و جنگی) هستند.
فانک و باکمن در سال ۱۹۹۵، شش مقوله از بازیهای ویدئویی را به شرح زیر معرفی کردند:
سرگرمیهای عمومی: سرگرمیهای عمومی مشتمل بر بازیهایی که در آنها ماجرای اصلی داستان گونه یا به شکل یک بازی بدون جنگ و ویرانگری، است.
آموزشی: بازیهای آموزشی، شامل بازیهایی است که در آنها محتوای اصلی عبارتاند از: یادگیری اطلاعاتی تازه یا یادگیری راههای تازه کاربرد اطلاعات.
تخیلی و خشونتآمیز: بازیهای تخیلی و خشونتآمیز، شامل بازیهایی با شرکت شخصیتی کارتونی است. این شخصیت باید همزمان با تلاش بای دستیابی به یک هدف، رهانیدن کسی یا گریختن از چنگ چیزی، به جنگ بپردازد یا چیزهایی را نابود کند و از کشته شدن دوری جوید.
خشونت انسانی: این بازیها شامل مواردی است که در آنها ماجرای اصلی بر شخصیتی انسانی متمرکز است. وی باید بجنگد و چیزهایی را ویران سازد، از کشته شدن خود جلوگیری کند و همزمان بکوشد به هدفی دست یابد، فرد دیگری را برهاند یا از چنگ چیزی بگریزد.
ورزشی غیر خشن: بازیهای ورزشی غیر خشونتآمیز، شامل بازیهایی است که در آنها محور فعالیت اصلی، ورزشهایی عاری از مبارزه یا ویرانگری است.
ورزشی: بازیهای ورزشی خشونتآمیز، مواردی را دربرمیگیرد که فعالیت اصلی آنها، ورزش همراه با جنگیدن یا ویرانگری است.
نیومن در سال ۲۰۰۴، به ارائه طبقهبندی زیر برای بازیها اقدام کرده است.
«فعال و ماجراجویانه، رانندگی و مسابقه، تیراندازی، معماگونه و پایهای، دارای نقشگذاری، راهبردی و شبیهسازی شده، ورزشی و رقابتی.»
تاریخچه
فناوری بازیهای رایانه ای در مجموع تاریخچه کوتاهی دارد؛ اما با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است. نخستین بار در سال ۱۹۵۲ دانشجویی به نام داگلاس برای دریافت درجه دکترا از دانشگاه کمبریج بازی «تیک تاک تو» را ارائه کرد که محتوای حافظه را با جلوه مجازی نشان می داد.
در سال ۱۹۴۷، توماس و إِستل «دستگاه تفریحی لوله های اشعه کاتُدی» را در امریکا به ثبت رساندند که نوعی بازی بسیار ساده بود و کاربر باید موشکی را با دادن زاویه و سرعت مناسب به سمت هدف پرتاب می کرد. در سال ۱۹۵۸، دومین بازی به نام «تنیس دو نفره» ساخته شد که متشکل از یک توپ و دو راکت و یک تور در وسط (به صورت خط های سیاه و سفید) بود که با استقبال باورنکردنی مردم مواجه شد.
در سال ۱۹۶۱، بازی «جنگ فضایی» برای رایانههای زمان خود ساخته شد که بزرگی آنها به اندازه یک اتاق بود و در آنها چیزی به نام صفحه کلید وجود نداشت. در سال ۱۹۶۷ بازی تعقیب که در آن یک نقطه، نقطه دیگر را تعقیب می کرد، به بازار آمد که شاید بتوان گفت نخستین بازی ویدئویی بود.
از سال ۱۹۷۲، تولید و عرضه اولین نسل کنسولها در شرکت مگناوکس با مجموعه بازی ویدئوی به نام «اکتیویژن» آغاز شد که با اتصال آن به تلویزیون خانگی، امکان بازی فراهم می شد. در پایان سال ۱۹۷۶، بیش از بیست شرکت مختلف به تولید بازیهای ویدئویی قابل استفاده در منازل پرداختند.
در سال ۱۹۸۵، بازار بازیهای امریکایی به دلیل کیفیت پایین و تکراری شدن افول کرد و در عوض، شرکت ژاپنی «نینتندو» بازیهایی را با گرافیک اصلاح شده، همراه با بسیاری از محصولات وابسته و جانبی و با تأکید فراوان بر خشونت ارائه کرد. تولیدیهای دیگر، متوجه این راهبرد شدند و درجه ای از خشونت و سطحی از واقع گرایی را پیوسته در بازیهای الکترونیکی افزایش دادند.
در دهه ۱۹۹۰ متخصصان تصویرسازی متحرک به یاری طراحان بازیها آمدند و نخستین نسخه های بازیهای همچون m ortal com bat آفریده شد. در این دهه با ورود بازیهای سگا به بازار، رقابت فشرده ای در گرفت. در سال ۱۹۹۵، دستگاه پلی استیشن از شرکت سونی تحول عمده ای را در بازیهای رایانه ای ایجاد کرد. سال ۱۹۹۹ نخستین بار بازیهایی عرضه شدند که در آنها امکان تغییر ویژگی های بازی بر اساس خواسته بازیکن پیش از آغاز بازی فراهم شد. یکی از مشهورترین آنها کانتر استرایک بود که همچنان از بازیهای بسیار پرطرفدار است. در سال ۲۰۰۱، دستگاه ایکس باکس از شرکت مایکروسافت و دستگاه پلی استیشن ۲ به بازار عرضه شد. این روند با افزایش ظرفیت اجرایی دستگاه های بازی تا به امروز ادامه داشته است؛ به طوری که سود حاصل از صنعت بازیهای رایانه ای در سال ۲۰۰۴ به ۱۰ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که سود سینمای هالیوود در آن سال ۵ . ۹ میلیارد دلار بود. سرانجام در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به ترتیب دستگاه ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ وارد بازار شدند.
از سال ۲۰۱۰ به بعد، کنسولهایی که وارد بازار شده اند، امکاناتی از این قبیل دارند:
حافظه های چند ده گیگا بایتی، امکان پخش موسیقی و فیلم، بی سیم بودن، بلوتوث، امکان اتصال به اینترنت، امکان پخش زنده برنامه تلویزیونی، پورتهای یو اس بی، امکان انتقال لرزشهای درون بازی ـ مانند عبور اتومبیل از دستانداز یا مصدوم شدن ـ به بدن کاربر به وسیله جلیقه مخصوص، فرمانهای صوتی، دوربین برای اسکن و انتقال تصاویر سه بعدی از کاربر و اشیای دلخواه به درون بازی.
تاریخچه بازیهای رایانه ای در ایران
در ایران هم روند گسترش بازیهای رایانه ای به فاصله کوتاهی از بازار جهانی به طور گسترده رواج یافت. آتاری و میکرو نخستین بازیهای رایانه ای بودند که بازار ایران را به تسخیر خود در آوردند. سگا بازی دیگری بود که با تصویری دو بعدی به بازار ایران آمد و میزان تطبیق با تصاویر واقعی در آن ۵۰ درصد برآورد شد. بازیهای دیگری هم به صورت DC و پلی استیشن و… عرضه شدند که به تلویزیون وصل می شوند و واقعنمایی آنها ۸۵ تا ۹۵ درصد برآورد شده است.
تقویم بازیهای رایانهای
ردیف | سال | محصول/ بازی |
---|---|---|
۱ | ۱۹۵۸ | آزمایش معروف ویلیام هیگین بوتام با نام «Tennis For Two» در آزمایشگاههای Brookhaven به نمایش در آمد. در این آزمایش میشد کنترل صفحه نمایش را برای بازی کردن به عهده گرفت، هر چند تا امروز بسیاری بر این عقیدهاند که این آزمایش یک بازی واقعی نبوده است. |
۲ | ۱۹۶۲ | نسخه نهایی بازی Space War! در دانشگاه MIT نوشته میشود که بعدها این بازی تبدیل به ایده اولیه نولان بوشنل برای ساخت بازی Computer Space در سال ۱۹۷۱ میشود. |
۳ | ۱۹۶۶ | Ralph Baer یک مقاله چهارصفحهای در این باره مینویسد که چطور میتوان بازیهای تعاملی را بر روی دستگاههای تلویزیون اجرا کرد. |
۴ | ۱۹۷۱ | اولین دستگاه ژتونی بازیهای ویدئویی با بازی معروف Computer Space ساخته میشود که به وسیله نولان بوشنل نوشته شده بود. |
۵ | ۱۹۷۲ | (شروع اصلی صنعت بازی) کنسول ساخته شده به وسیله Ralph Baer با نام Magnavox Odyssey عرضه میشود. بازی معروف PONG که به وسیله بوشنل نوشته شده بود برای اولین بار روی دستگاههای Arcade عرضه شده، به اولین بازی پرفروش تاریخ تبدیل میشود. |
۶ | ۱۹۷۳ | صنعت بازیهای Arcade شروع به اوج گرفتن میکند و شرکتهایی نظیر Chicago Coin، Midway، Ramtek، Taito، Allied Leisure و Kee Games که به طور مخفیانه به وسیله Atari خریداری شده بود، شروع به فعالیت میکنند. |
۷ | ۱۹۷۴ | بازی Tank از شرکت Kee Games اولین بازی است که برای ذخیره اطلاعات گرافیکی بازی بر روی ROM اقدام میکند. بازی TV Basketball اولین بازی Arcade است که از اشکال شبیه به انسان به جای مربعها و یا ماشینها برای نشان دادن افراد درون صحنه استفاده میکند. |
۸ | ۱۹۷۵ | بازی Gun Fight را شرکت Midway ساخته و اولین بازی است که از یک میکرو پروسسور استفاده میکند. بازی Steeplchase از شرکت Atari اولین بازی ۶ نفره و بازی Indy ۸۰۰ اولین بازی ۸ نفره از شرکت Kee Games است که همراه ۸ فرمان و گاز برای بازیبازها طراحی شده بود. همچنین این بازی از یک CRT رنگی نیز استفاده میکند. |
۹ | ۱۹۷۶ | چیپ AY-۳-۸۵۰۰ از سوی شرکت General Instruments عرضه شد و تمامی مدارهای منطقی لازم را برای بازیهای ویدئویی داشت. بازی Fair Child اولین بازی مبتنی بر کارتریج است. بازی Night Driver شرکت Atari اولین بازی است که دید اول شخص را شبیهسازی میکند؛ هر چند یک دید واقعی سه بعدی ندارد. بازی Breakout از سوی شرکت Atari عرضه میشود. |
۱۰ | ۱۹۷۷ | اولین سقوط و شکست صنعت بازی در این سال به وقوع میپیوندد. بسیاری از شرکتها از دور رقابت و صنعت خارج میشوند. کنسول VCS شرکت آتاری عرضه میشود (که بعدها اسمش به Atari ۲۶۰۰ تغییر پیدا کرد). در کشور ژاپن شرکت Nintendo اولین بازی رنگی رایانهای را با نام Color TV Game ۶ ارائه میکند. بازی Arcade شرکت Kee Games با نام Bug اولین حرکت Scrolling چهار جهته را معرفی میکند. |
۱۱ | ۱۹۷۸ | بازی معروف Space Invaders عرضه شده و به ایده اولیه بسیاری از بازیهای شوتر Vertical تبدیل میشود. بازی Arcade شرکت آتاری با نام Football حرکت Scrolling دو جهته را معرفی میکند. |
۱۲ | ۱۹۷۹ | شرکت VectorBeam بازی Warrior را ارائه میکند که اولین بازی مبارزهای تکبهتک محسوب میشود. بازیهای شرکت آتاری که هر دو از گرافیک برداری استفاده میکنند، با نامهای Asteroids و Lunar Lander عرضه میشوند. بازی Galaxian از شرکت Namco اولین بازی است که از سیستم رنگی RGB استفاده میکند. بازی بسیار معروف Puck-Man که بعدها به Pac-Man تغییر نام یافت، در ژاپن عرضه میشود. |
۱۳ | ۱۹۸۰ | بازی Pac-Man در امریکای شمالی، همراه بازیهای تأثیرگذار دیگری همچون Battle zone و Defender عرضه میشوند. بازی Battle zone از شرکت آتاری، اولین بازی است که سیستم سه بعدی واقعی را در یک بازی اجرا میکند. بازی Ultima به اولین بازی کنسولهای خانگی تبدیل میشود که از Scrolling چهارطرفه بهره میبرد. بازی Star Fighter اولین بازی است که داخل یک دستگاه مثل هواپیما قابل بازی بود و همچنین از یک سیستم امتیازدهی برای بازیبازها استفاده میکرد. |
۱۴ | ۱۹۸۱ | بازی Doneky Kong از شرکت Nintendo و همچنین بازی Tempest از آتاری عرضه میشوند. سود بازیهای Arcade در ایالات متحده به ۵ میلیارد دلار میرسد. |
۱۵ | ۱۹۸۲ | بازی Q*bert از شرکت Gottlieb عرضه میشود. بازی Arcade شرکت Sega با نام Zaxxon اولین بازی است که در تلویزیون به صورت تجاری تبلیغ میشود. در ادامه همین سال سود بازیهای Arcade شروع به سقوط کردن میکنند و به نظر میرسد که این بار سقوط و شکستی بزرگتر از سال ۱۹۷۷ در انتظار صنعت بازی است. |
۱۶ | ۱۹۸۲ | بازی Q*bert از شرکت Gottlieb عرضه میشود. بازی Arcade شرکت Sega با نام Zaxxon اولین بازی است که در تلویزیون به صورت تجاری تبلیغ میشود. در ادامه همین سال سود بازیهای Arcade شروع به سقوط کردن میکنند و به نظر میرسد که این بار سقوط و شکستی بزرگتر از سال ۱۹۷۷ در انتظار صنعت بازی است. |
۱۷ | ۱۹۸۴ | سقوط و شکست صنعت بازی همچنان ادامه دارد. شرکت RDI کنسول خانگی Halcyon را عرضه میکند که از دیسکهای لیزری بر خلاف کارتریجهای رایج آن زمان بهره میبرد. |
۱۸ | ۱۹۸۵ | نینتندو نسخه جدیدی از کنسول (Famicom Nintendo Entertainment System NES) ش را با نام در امریکا عرضه میکند. موفقیت این کنسول باعث خاتمه یافتن «شکست و سقوط بازیهای ویدئویی» میشود. از طرفی نینتندو بازی Mario Bros را طراحی میکند که به یکی از پرفروشترین بازیهای ویدئویی تمام تاریخ تبدیل میشود. Alex Pajitnov بازی Tetris را طراحی میکند. |
۱۹ | ۱۹۸۶ | بازی Legend of Zelda برای Famicom عرضه میشود که اولین بازی در سری بسیار طولانی Zelda محسوب میشود. بازیهای Bubble Bobble و Arkanoid از شرکت Taito بر روی سیستمهای Arcade ارائه میشوند. شرکت Sega کنسول Sega Master System (SMS) را عرضه میکند. |
۲۰ | ۱۹۸۷ | بازی The Manhole از شرکت Cyan اولین بازی رایانهای است که بر روی CD-ROM عرضه میشود. اولین بازی ۱۶ بیتی با نام Yokai Douchuuki در ژاپن وارد بازار میشود. اولین بازی ماجراجویی به همراه سیستم Point & Click با نام Maniac Mansion به وسیله شرکت Lucas Arts ارائه میشود. شرکت Incentive Software بازی Driller را که اولین بازی با گرافیک شگفتانگیز در صنعت بازیها بود، عرضه میکند. بازی Double Dragon از شرکت Taito عرضه میشود. |
۲۱ | ۱۹۸۸ | بازی Assault را شرکت Namco ارائه میکند. بازی NARC از شرکت Williams اولین بازی میشود که از یک پردازنده ۳۲ بیتی استفاده میکند. شرکت نینتندو بازی Mario Bros ۲ را عرضه میکند. آتاری بازیهای Arcade یی با نامهای Hard Drivin’ و S. T. U. N Runner را عرضه میکند. بازی Exterminator از شرکت Gottlieb اولین بازی میشود که از تصاویر تماماً دیجیتالی شده برای صحنههای Background بازی استفاده میکند. دو کنسول دستی به وسیله شرکتهای نینتندو (Game Boy) و آتاری (Lynx) عرضه میشوند. کنسول Sega Genesis معرفی میشود. |
۲۲ | ۱۹۹۰ | شرکت Maxis بازی Sim City ساخته Will Wright را عرضه میکند که اولین بازی در سری طولانی Sim محسوب میشود. شرکت نینتندو بازی Mario Bros ۳ را ارائه میکند. دستگاه Game Gear به وسیله سگا در ژاپن عرضه میشود. بازی Final Fantasy به وسیله شرکت Square Soft در امریکای شمالی عرضه میشود. |
۲۳ | ۱۹۹۱ | نینتندو کنسول (Nintendo Entertainment System SNES) و یا همان میکروی خودمان را در امریکای شمالی ارائه میکند. شرکت Capcom بازی Street Fighter II را ارائه مینماید. سگا اولین نسخه بازی Sonic the Hedgehog را عرضه میکند و از شخصیت Sonic به عنوان نماد خودش استفاده میکند. شرکت الکترونیکی Philips دستگاه CDi و یا Compact Disk Interactive را عرضه میکند که از دیسکهای فشرده بهره میبرد. |
۲۴ | ۱۹۹۲ | بازی Mortal Kombat از شرکت Midway عرضه میشود. بازی ۷th Guest از شرکت Virgin Games به پرفروشترین بازی رایانهای در آن زمان تبدیل میشود. سگا بازی Virtua Racing را که یک بازی رانندگی سه بعدی بود ارائه میکند. شرکت id Software با مدیریت جان کارمک بازی Wolfenstein ۳D را عرضه میکند که اولین بازی اول شخص رسمی سه بعدی در تاریخ بازیهای ویدئویی است. شرکت Virtuality بازی Dactyl Nightmare را وارد بازار میسازد که یک بازی Arcade همراه دستگاههای شبیهسازی مجاری (VR) بود. |
۲۵ | ۱۹۹۳ | بازی شرکت Cyan با نام Myst عرضه شده، به پرفروشترین بازی سیستمهای رایانهای تا سال ۲۰۰۲ تبدیل میشود. شرکت id Software بازی Doom را عرضه میکند. سگا، بازی Virtua Fighter را ارائه میکند که یک بازی مبارزهای سه بعدی بود. سیستمهای خانگی جدیدی از جمله Laser Active CLD-A۱۰۰ از شرکت Pioneer و Jaguar از شرکت آتاری عرضه میشوند. |
۲۶ | ۱۹۹۴ | نینتندو بازی Donkey Kong Country را برای سیستمهای خانگی عرضه میکند. کنسولهای Sega Saturn و Sony Playstation در ژاپن ارائه میشوند. شرکت Blizzard بازی راهبردی همزمان Warcraft را عرضه میکند. شرکت سگا بازی Daytona USA را برای سیستمهای Arcade میسازد که یک بازی رانندگی با فناوری Texture Mapping ارائه میکند. کنسول خانگی Neo. Geo از شرکت SNK پدیدار میشود. |
۲۷ | ۱۹۹۵ | کنسولهای Sony Play station و Sega Saturn در امریکای شمالی عرضه میشوند. شرکت نینتندو بازی Donkey Kong Country ۲ Diddy’s Kong Questرا ارائه میدهد. شرکت Blizzard قسمت دوم بازی Warcraft را عرضه میکند. |
۲۸ | ۱۹۹۶ | کنسول Nintendo ۶۴ در ژاپن و امریکای شمالی عرضه میشود. همچنین نینتندو، کنسول دستی خاصی را با نام Virtual Boy ارائه میکند که دو صفحه مختص برای هر کدام از چشمها دارد و نگاه کردن هر چشم به این صفحههای جدا باعث تفاوت رنگی صفحه و ایجاد تصاویر سه بعدی درون چشم میشود. مؤسسه فناوری DigiPen به اولین مؤسسه آموزش ساخت بازیهای ویدئویی تبدیل میشود. |
۲۹ | ۱۹۹۷ | کنسول Nintendo۶۴ در اروپا و استرالیا عرضه میشود. شرکتهای فیلمسازی DreamWorks و Universal به همراه شرکت Sega اولین Arcade با نام GameWorks را در ایالت سیاتل برپا میکنند. بازی Tamogotchi از شرکت Bandai ارائه میشود. قسمت دوم بازی Myst با نام Riven از شرکت Cyan به بازار میآید. سگا بازی Top Skater را که یک بازی Arcade با یک Interface اسکیت است، عرضه میکند. نینتندو بازی Mario Kart ۶۴ را به نمایش میگذارد. بازی Ultima Online به عنوان اولین بازی MMORPG شروع به کار میکند. |
۳۰ | ۱۹۹۸ | شرکت Konami اولین نسخه بازی Dance Dance Revolution را به همراه اولین نسخههای بازیهای Beatmania و GuitarFreaks عرضه میکند. کنسول دستی جدید نیتندو با نام Game boy Color عرضه میشود. شرکت Sierra Studios بازی Half-Life را ارائه میکند. شرکت SNK کنسول دستی Neo. Geo Pocket را معرفی و عرضه میکند. شرکت Rockstar Games بازی Grand Theft Auto را وارد بازار میسازد. |
۳۱ | ۱۹۹۹ | کنسول DreamCast شرکت سگا ارائه میشود. بازی Everquest به عنوان دومین MMORPG رسمی کار خود را آغاز میکند. نینتندو بازی Donkey Kong ۶۴ را عرضه میکند. کنفرانس ساخت بازیها، اولین فستیوال بازیهای مستقل را برگزار میکند. بازی Tony Hawk’s Pro Skater ارائه میشود. بازی MMORPG با نام Asheron’s Call شروع به کار میکند. |
۳۲ | ۲۰۰۰ | کنسول Sony Play station ۲ معرفی میشود. نینتندو به فروش صد میلیونی Game Boy دست مییابد. بازی The Sims از شرکت Maxis عرضه میشود. شرکت پست ایالات متحده، مهر مخصوصی را برای بازیهای ویدئویی معرفی میکند. |
۳۳ | ۲۰۰۱ | کنسولهای Xbox از شرکت مایکروسافت و GameCube از شرکت نینتندو معرفی میشوند. شرکت Midway با صنعت بازیهای Arcade خداحافظی میکند. بازی Halo Combat Evolved از شرکت Bungie ارائه میشود. Sega به طور رسمی اعلام میکند که دیگر قصد ساخت کنسولهای بازی را ندارد. |
۳۴ | ۲۰۰۲ | بازی The Sims پس از دو سال، گوی سبقت را در فروش از رقبا میرباید و با جلو زدن از بازی Myst به پرفروشترین بازی رایانهای تمام تاریخ تبدیل میشود. بازی MMORPG با نام Sims Online شروع به کار کرده، سپس شرکت Sega بازی Rez را بر روی Playstation ۲ عرضه میکند. سرویس بازیهای آنلاین مایکروسافت با نام Live شروع به کار میکند. |
۳۵ | ۲۰۰۳ | بازی نقشآفرینی به شدت آنلاین (MMORPG) جنگهای ستارهای شروع به کار میکند. نینتندو تولید کنسولهای NES و SNES را بالاخره متوقف میکند. بازی Enter the Matrix از شرکت آتاری منتشر میشود. شرکت Nokia تلفن همراه مخصوص بازی خود را با نام N-Gage عرضه میکند. |
۳۶ | ۲۰۰۴ | سونی کنسول دستی Playstation Portable را در ژاپن و Playstation ۲ را در چین ارائه میکند. شرکت نینتندو کنسول دستی Nintendo DS را معرفی میکند. شرکت Bungie قسمت دوم بازی Halo را منتشر میسازد. |
۳۷ | ۲۰۰۵ | نینتندو کنسول دستی Gameboy Micro را ارائه میدهد. سونی کنسول PSP را در امریکای شمالی و از طرفی مایکروسافت کنسول Xbox ۳۶۰ را عرضه میکند. شرکت Tiger Telematics کنسول دستی خود را با نام Gizmondo در امریکا و انگلستان عرضه میکند. علامت بازی The Sims بر روی مهرهای پستی کشور فرانسه معرفی میشوند. |
۳۸ | ۲۰۰۶ | کنسولهای Nintendo Wii و Sony Play station ۳ عرضه میشوند. از طرفی مایکروسافت به فروش Xbox۳۶۰ در استرالیا اقدام میکند. |
۳۹ | ۲۰۰۷ | بازی World of Warcraft با بیش از ۹ میلیون بازیباز در سرتاسر دنیا به معروفترین و موفقترین بازی MMORPG تاریخ تبدیل میشود. |
۴۰ | ۲۰۰۸ | بازی call of duty ۴ از شرکت Infinity Ward با سبک بازی و گرافیک خود دنیای بازیها را متحول نمود چه دوستداران این بازی و چه کسانی که بازیهایی غیر از این بازی را تست کرده بودند، به طور قطع این بازی سبک و نگاه و گرافیک خاصتری را وارد دنیای بازیها کرد، از ویژگیهای این بازی، دقت در شخصیت و داستان بازی و استفاده از سلاحها و تجهیزات واقعی همراه با جزئیات و درگیر کردن کاربر در متن بازی از ویژگیهای این بازی بود و تأثیر و الگو پذیری را در شرکتهای دیگر سازنده بازی در نقاط مختلف جهان پدید آورد. |
۴۱ | ۲۰۰۹ | بازی call of duty ۴ باعث جذب بسیار زیاد کاربران و طرفداران بازیهای مبارزهای و ویژه جنگی بود و فروش بالای این بازی در سال ۲۰۰۸ باعث گردید که تیم Infinity Ward با تمام توان بخواهد اجازه رقابت را از شرکتهای رقیب بگیرد و اشتباه عمده بازی در call of duty ۵ این بود که این شرکت تصمیم به برگشت داستان از جنگ نوین که در call of duty ۴ داستان آن کلید خورد به جنگ جهانی دوم بود شکل گرفت، در صورتی که گرافیک و جلوههای ویژه و دقت در جزئیات بازی بسیار کاربر پسند بود؛ اما طرفداران این بازی فکر نمیکردند که سبک بازی مانند call of duty ۳ شود و انتظار آن را نداشتند و کمی قبول چنین بازی برای آنها درعین کارهای فوق العاده زیاد جذاب نبود و کاربران انتظار داشتند بازی با همان داستان جنگ نو و داستان جدید ادامه پیدا کند که تغییر داستان آن به جنگ جهانی دوم کمی، فروش پیشبینی شده را محقق نکرد. |
۴۲ | ۲۰۱۰ | بازی call of duty ۶ چندان مانند گذشته نتوانست گوی سبقت را از دیگر شرکتها بگیرد و شرکتهای بازیسازی دنیا تماماً با تقویت کنسولهای خود با شناخت درستِ نیازهای مشتریان خود با بالا بردن گرافیک و دقت در جزئیات و سرمایهگذاری بیشتر در عملکرد هوش مصنوعی در بازیها باعث جذب بسیاری از دوستداران اینگونه بازیها شدند؛ اما این نکته را میتوان گفت که call of duty ۶ در این سال با ارائه بازی خود و شناخت دقیقتر سلیقه دوستداران بازیهای رایانهای، با ایجاد هیجان فوق العاده در بازی و بالا بردن تمام قسمتهای بازی باعث جذب دوستداران زیاد اینگونه بازیها شد. این بازی، ۲۴ ساعت پس از انتشارش در امریکا و انگلستان ۴. ۷ میلیون نسخه فروخت و فروشی بالغ بر ۳۱۰ میلیون دلار را کسب کرد. همچنین در پنجمین روز انتشارش ۵۵۰ میلیون دلار فروش جهانی و تا ۱۸ ژانویه ۲۰۱۰ بیش از ۱ میلیارد دلار فروش جهانی داشته است و میتوان این شرکت را در عرصه بازیهای رایانهای و جلوههای نو پیشقدم دانست که باید ببینیم در سالهای آینده با عرضه ورژنهای جدید خود چه خواهد کرد. |
پایش سبک زندگی، سال سوم، شماره ۱۲، فروردین ۱۳۹۵، صفحات ۶۰-۶۷.