راهکارهای تبلیغی صداوسیما در خصوص سیاست های جمعیتی
پدیدآور: مهدی یوسفی پارسا مقطع: کارشناسی ارشد محل ارائه: دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
نتایج سرشماریها در سالهای اخیر حکایت از آن دارد که نرخ زادوولد از بیست سال گذشته تاکنون کاهش معنیداری پیداکرده است. کاهش نرخ رشد جمعیت در هر جامعهای تبعاتی به دنبال دارد. این پژوهش بر آن است تا ضمن شناسایی عواملی که بر میزان باروری خانوادههای ایرانی اثرگذار هستند، راهکارهای تبلیغی مناسبی برای ترویج مخاطبان به افزایش باروری به رسانهی ملی ارائه نماید. برای رسیدن به مقصود ابتدا عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متعددی که سبک زندگی افراد جامعه را تحت شعاع قرار داده است، شناسایی شد و در ادامه ضمن تشریح گرایشها و نظریههای مهم جمعیتشناسی، مفهوم ازدواج، عوامل موثر بر آن و جایگاه ازدواج در اسلام توضیح داد میشود. وجود اختلاف در «چیستی» سبک زندگی بررسی شده و راهکارهایی برای کاربردی سازی سبک زندگی اسلامی گردآوری میشود. این پژوهش از برخی نظریههای ارتباطات چون زمینههای مساعد پنجگانه، مدل کوشش درخور و… بهعنوان چهارچوب نظری بهره میبرد. این پژوهش به روش دلفی که بهترین روش شناختهشده برای آیندهپژوهی و تصمیمسازی است به کسب نظر از ۲۱ کارشناس از رشتههای جامعهشناسی، جمعیتشناسی، علوم ارتباطات، مدیران و تهیهکنندگان رسانهی ملی و مبلغان مذهبی اقدام نموده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که یکی از عواملی که میتواند جوانان را به ازدواج ترغیب نموده و همچنین نرخ باروری را افزایش دهد، ایجاد تصویری مطلوب از خانواده در اذهان اعضای جامعه است. همچنین برای اثرگذاری بر رفتار مخاطبان عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود. که یکی از این راهها، متقاعدسازی مخاطب عنوان میشود. این پژوهش راهکارهایی برای ایجاد تصویری زیبا و جذاب از خانواده و روابط خویشاوندی ارائه مینماید. این پژوهش همچنین راهکارهایی برای بالا رفتن اثربخشی پیامهای رسانهی ملی معرفی میکند.