شبکههای اجتماعی مجازی و سبک زندگی: مطالعه موردی جامعه مجازی ایرانیان (کلوب)
پدیدآور: محمد صادق افراسیابی محل ارائه: دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
توجه به رابطه عضویت در شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان امری ضروری مینماید. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که کاربران شبکههای اجتماعی اینترنتی میزان قابل توجهی از وقت خود را صرف این دسته از جوامع مجازی میکنند و تأمین بسیاری از نیازها و علایق خود را در قالب فعالیت در شبکههای اجتماعی اینترنتی پیگیری مینمایند. همچنین مشخص گردید میان عضویت در شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان ارتباطی از جنس تأثیر وجود دارد. هر چند دایرهی تأثیرات در خصوص شاخصههای مختلف با هم متفاوت است، اما اعضا نسبت به رابطه شاخصهای مشخص شده با عضویت در شبکههای اجتماعی اظهار رابطهای معنادار داشتند و حتی در خصوص شاخصههایی که اعضا معتقد بودند عضویت در شبکههای اجتماعی اینترنتی کمترین میزان اثرگذاری را بر شاخصههای مذکور داشته، حداقل بیش از یک سوم اعضا آن را دارای تأثیراتی دانسته بودند. همچنین نتایج پژوهش مذکور حاکی از آن است که اوّلا تعداد زنان استفاده کننده از شبکه اجتماعی بیش از مردان است؛ ثانیا غالب افرادی که از چنین شبکههایی استفاده میکنند افراد جوانند و درصد اندکی از کاربران هم از سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله هستند؛ ثالثا اکثر پاسخگویان، دانشجو و یا کارمند بوده و اوج ساعات استفاده از شبکه مجازی ایرانیان هم در ساعات بین ۷ صبح تا ۱۲ ظهر (ساعات کاری) است و رابعا تحصیلات استفاده کنندگان غالباً لیسانس و فوق لیسانس بود.
نتایج نشان میدهد که مهمترین دلایل و اهداف کاربران از عضویت در فضای مجازی که تا حدود بسیار زیادی میتواند بر سبکهای زندگی آنان تأثیر بگذارد عبارتند از: سرگرمی، کسب درآمد، مشارکت در بحثهای گروهی برای زنان و مشارکت در بحثهای گروهی، کسب اطلاعات جدید و کسب اخبار جدید برای مردان.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که به نظر پاسخ دهندگان، هنوز هم افراد زیادی در این شبکهها از عکس واقعی خود استفاده نمیکنند و این امر ممکن است به علتهای مختلفی همچون عدم امنیت حریم خصوصی و یا خواست افراد برای ناشناخته ماندن باشد.