مقایسه سبکهای دلبستگی، سبکهای هویت و هوش هیجانی در نوجوانان با نشانگان پرخاشگری و عادی
پدیدآور: ریحانه نوری مقطع: کارشناسی ارشد محل ارائه: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی سال ارائه: ۱۳۹۳
پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت در نوجوانان عادی و نوجوانان با مشکلات پرخاشگری صورت گرفته است. طرح پژوهش، از نوع علّی–مقایسهای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان عادی مقطع متوسطه شهر تهران و کلیه دانشآموزانی است که دارای مشکلات پرخاشگریاند. یافتههای حاصل از دادههای گردآوریها نشان داد که هوش هیجانی دانشآموزان عادی به شکل معناداری بالاتر از دانشآموزان با مشکلات پرخاشگری است. همچنین، سبک دلبستگی ایمن در دانشآموزان عادی و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی در دانشآموزان با مشکلات پرخاشگری دیده میشود. در ضمن، دانشآموزان عادی بیشتر از سبک هویت اطلاعاتی و دانشآموزان پرخاشگر از سبک هویت هنجاری یا سردرگم برخوردارند. در مجموع به نظر میرسد، وجود روابط مثبت و سبک دلبستگی ایمن در نوجوانان عادی به آنان فرصت میدهد تا در برخورد با موقعیتهای تنشزا و منفی، واکنش بهتری را بدون خشونت و پرخاشگری انجام دهند.