وضعیت پورنوگرافی
نویسنده: سیدیحیی مرتضوی
آمار
بر اساس پژوهش های صورت گرفته، از هر ۱۰ واژه ای که روی اینترنت جستجو می شود، یعنی واژه هایی که افراد با استفاده از رایانه تایپ می کنند تا اطلاعات معینی را کسب کنند، ۶ واژه راجع به مطالب هرزه است. چندی پیش، مجله «وب» در همین ارتباط گزارشی ارائه داد که نشان می دهد واژه «سکس» محبوبترین واژه کاربران شبکه است و در این مدت، بیش از یکمیلیون بار، این کلمه تایپشده و مورد جستجو قرارگرفته است. فهرست کامل ۱۰ واژه مورد علاقه استفادهکنندگان شبکه به ترتیب اهمیت عبارت است از: سکس، گپ، XXX، پلی بوی، نرمافزار نت اسکیپ، لخت، پورنو، بازی، هوا، پنت هاوس. ده ها واژه دیگر نیز در ارتباط با امور جنسی وجود دارد که تعداد آنها به ۲۰۰ عدد می رسد.
همچنین، پژوهشی که زیر نظر مؤسسه بازپروری معتادان به سکس در لوسآنجلس انجام شد، نشان داد که هر هفته ۲۵ میلیون نفر آمریکایی به پایگاههای اینترنتی ویژه سکس متصل می شوند. و اینکه، اساساً ۶ درصد از بازدیدکنندگان هرگونه پایگاه اینترنتی، در پی موضوعهای مربوط به سکس و تصاویر هرزهنگارانه هستند.
بررسی ها نشان می دهد که تعداد وب سایت های مختص سکس از ۲۸ هزار وبسایت در سال ۱۹۹۸، به بیش از ۲/۴ میلیون در سال ۲۰۰۷ رسیده است که این رقم، ۱۲ درصد کل وب سایت های موجود در دنیا را تشکیل می دهد. فروش نشریات هرزه نگاری پِنت هاوس از ۵/۳ میلیون دلار در دهة ۸۰ به حدود ۸۵۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۱ تنزل یافته است. همچنین، پِلیبوی که تا سال ۲۰۰۰، با همان شیوههای سنتی کار کرده است، نسبت به سه سال پیش از آن، ۱۲ درصد کاهش فروش داشته و میزان ضرر ۳/۵ میلیون دلاری آن به ۶/۴۶ میلیون دلار بالغ شده است. همچنین، برآورد شده است که در هزارة جدید، بین ۵ تا ۱۰ درصد از کل پولی که به صورت آنلاین در اینترنت خرج می شود، به سمت وبسایت های هرزهنگاری مختص بزرگسالان روانه گردد.
دنی سولیوان، سردبیر دیده بان جستجوگرهای اینترنت گفته است: «بیشترین نتایج جستجوها حاکی است که مردم بهدنبال هرزهنگاری هستند.» بررسی و پژوهش یک مرکز مطالعاتی در لندن در مورد خطر سایتهای غیراخلاقی در اینترنت نشان میدهد که ۷۵ درصد از جوانان انگلیسی در سن بلوغ، سایتهای غیراخلاقی مشاهده کرده اند که اکثر آنان تصادفاً شاهد چنین مطالبی بوده اند.
طبق آمارهای ارائهشده توسط جستجوگر اینترنتی گوگل در بین ده کشوری که بالاترین جستجو برای دسترسی به وبسایت های مرتبط با سکس را انجام داده اند شش کشور اسلامی حضور دارند. نکته قابلتوجه این است که در بیشتر این کشورها دسترسی به وب سایت های پورنو با محدودیت و تنبیهات جدی مواجه است. رتبه این کشورها در این رتبه بندی در جدول ۱ ارائه شده است.
جدول ۱. رتبه ۱۰ کشور با بالاترین میزان جستجوی وبسایتهای مرتبط با سکس در جست وجوگر گوگل
۱ | پاکستان | ۶ | هند |
۲ | مصر | ۷ | عربستان سعودی |
۳ | ویتنام | ۸ | ترکیه |
۴ | ایران | ۹ | فیلیپین |
۵ | مراکش | ۱۰ | لهستان |
همچنین رتبه کشورها در جستجوی کلمه سکس (sex) در جدول ۲ ارائهشده است:
جدول ۲. رتبه ۱۰ کشور با بالاترین رتبه در جستجوی واژه سکس
۱ | پاکستان | ۶ | مراکش |
۲ | هند | ۷ | اندونزی |
۳ | مصر | ۸ | ویتنام |
۴ | ترکیه | ۹ | ایران |
۵ | الجزایر | ۱۰ | کرواسی |
همچنین برخی آمارهای تکاندهنده نیز بهصورت کوتاه عبارت از موارد ذیل هستند:
• براساس گزارش مجله Adult Video News (یک مجله پورنوگرافی)، درآمد فیلمهای بزرگسال از ۷۵ میلیون دلار در سال ۱۹۸۵ به ۴۹۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۲ و ۶۶۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ افزایش یافته است. در ایالات متحده آمریکا بهعنوان تولید کننده اصلی پرونوگرافی دنیا، حدود ۱۵۰ عنوان جدید در هفته یا حدود ۸۰۰۰ عنوان در سال تولید می شود. بیشتر این فیلمها فقط چند هزار دلار هزینه تولید دارد.
• در ۱۹۹۷، حدود ۲۲۰۰۰ وبسایت با محتوای پورنوگرافی رایگان وجود داشت که در سال ۲۰۰۰ این تعداد به ۲۸۰۰۰۰ افزایش پیدا کرد. در انگلستان تعداد سایتهای پورنوگرافیک با ۵ برابر افزایش از ۲۱۵ مورد در سال ۱۹۹۷ به ۱۱۲۸ مورد در سال ۱۹۹۹ رسیده است.
• در کالیفرنیا، جایی که بیشترین تسهیلات تولید فیلمهای پرنوگرافیک استقرار پیدا کرده، ۲۰۰۰۰ نفر در این صنعت مشغول هستند و فقط ۳۱ میلیون دلار مالیات بر فروش تولیدات ویدئویی پرداخت می شود. در سال ۲۰۰۰، ۱۱ هزار فیلم ویدئویی پرنوگرافیک در آمریکا تولید شد. همچنین صنعت جنسی آنلاین ۸/۱ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۰۰ ایجاد کرد.
• براساس گزارش شبکه خبری CBS، ارزش فروش فیلمهای مستهجن در آمریکا، سالانه بالغ بر ده میلیارد دلار برآورده شده و از اینکه این مبلغ چندین برابر هزینه ای است که آمریکایی ها صرف فعالیتهای ورزشی می کنند اظهار نگرانی شده است. CBS دراین گزارش از فروش سالانه ۸۰۰ میلیون نسخه از محصولات پرنوگرافی توسط شبکه گستردهای در بازار آمریکا خبر می دهد که مهم ترین معیار آن بهدست آوردن سود هنگفت است که از وارد شدن به حیطه «ننگ اجتماعی» بهدست می آید. نمایش این تفریحات بزرگسال آنقدر پرسود و در آمدزا است که کمکم به جزئی از فرهنگ تبدیل شده و بهراحتی قابل دسترسی، به سادگی قابل حصول و احتمال طرد قانونی آن هم ناممکن است.
• در سال ۲۰۰۵، میزان درآمد صنعت پورنوگرافی در دنیا ۵۷ میلیارد دلار و در آمریکا ۱۲ میلیارد دلار است.
• بر طبق گزارش Sextracker، سایتهای پورنوگرافی بیش از ۲۷ میلیون بار در روز بازدید می شوند و دسترسی به سایتهای پرطرفدار، ۸/۲ میلیون بار در روز صورت می گیرد. ۷۰ درصد کل ترافیک پورنوگرافی اینترنتی در خلال ساعات کار روزانه (۱۷-۹) صورت می گیرد. در ۱۹۹۸، آکرمارتایم در انگلستان پی برد که ۲۰ درصد از وقت کارمندان در اینترنت به دستیابی به پورنوگرافی می گذرد.
• تقریباً یکچهارم همه جستجوهای وب، مربوط به هرزه نگاری است و روزانه ۱۰۰۰ سایت جدید با محتوای پورنو ایجاد می شود. سایتهای هرزهنگاری روزانه میلیونها بازدید دارد.
• مجله Playboy در آمریکا ماهانه بیش از ۳ میلیون خواننده دارد و پرفروشترین مجله مردان در آمریکاست. سایر محصولات این شرکت عبارت است از: برنامههای تلویزیونی، ویدئویی، فیلم و کالاهای Playboy و کلوپهای Playboy.
• هر روز ۲۰۰ سایت هرزه ی جدید ساخته می شود. رشد صفحههای وب هرزه نیز قابل توجه است؛ بهطوری که صفحه هیا وب هرزه از ۱۴ میلیون در سال ۱۹۹۸ به ۲۶۰ میلیون در سال ۲۰۰۳ و ۳۷۲ میلیون در سال ۲۰۰۵ رسیده است.
• در برآورد سال ۲۰۰۳، بیش از ۵۰ درصد موضوعهای اینترنت، به فعالیت جنسی مربوط بوده است.
• ۷۲ میلیون کاربر اینترنتی، هرساله بهطور اختصاصی از سایت های هرزهنگارانه بازدید می کنند. رابطه جنسی، موضوع درجه اول در درخواستهای ارائه شده به موتورهای جستجوی اینترنت است؛ بهطوری که روزانه ۶۸ میلیون درخواست جستجو در موضوعهای مربوط به هرزه ارائه می شود! نامه های الکترونیکی مرتبط با هرزهنگاری روزانه ۵/۲ بیلیون (۸ درصد تمام نامه ها) است و سرانه نامه های الکترونیکی ارسالی روزانه هر کاربر در موضوع هرزهنگاری ۵/۴ نامه است. تقاضا برای کسب محصولات هرزه به حدی است که فقط ۵/۱ میلیون دانلود هرزه (۳۵ درصد کل دانلودها) بهطور خاص در موضوع همجنسبازی صورت میگیرد.
• بهلحاظ میزان شیوع محصولات هرزهنگاری در میان گروههای مختلف سنی، پیمایشها نشان میدهد که بزرگترین مصرفکننده محصولات هرزهنگاری اینترنت گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ است و سن متوسط نخستین بازدید سایتهای هرزهنگارانه ۱۱ سال است.
همچنین براساس یک پیمایش انجام گرفته، میزان مصرف محصولات هرزهنگاری اینترنتی در سایتهای بزرگسالان توسط گروههای مختلف سنی از این قرار است:
جدول ۱: توزیع درصد فراوانی کاربران سایتهای غیرمجاز به تفکیک گروه های سنی
گروه های سنی | درصد |
---|---|
۲۴ تا ۱۸ | ۶۱/۱۳ % |
۳۴ تا ۲۵ | ۹۰/۱۹ % |
۴۴ تا ۳۵ | ۵۰/۲۵ % |
۵۴ تا ۴۵ | ۶۷/۲۰ % |
بالاتر از ۵۵ | ۳۲/۲۰ % |
• براساس برآورد سال ۲۰۰۳، بیش از ۲۰ هزار تصویر هرزهنگاری کودک هر هفته در اینترنت پست میشود و در برآوردی دیگر، ۱۰۰ هزار وب سایت، ارائهکننده هرزهنگاری غیر قانونی کودک هستند. ۲۰ درصد کودکان (۱۰ تا ۱۷ ساله) بهطور ناخواسته پیشنهاد جنسی آنلاین دریافت کردهاند. نحوه عملکرد وبسایتهای هرزهنگاری کودک در مواجهه با این گروه سنی بهگونه ای بوده است که ۷۰ درصد پیشنهادهای جنسی به کودکان در زمانی رخ داده که بچهها مشغول کار با رایانه خانگی در کنار انجام تکالیفشان بودهاند و نیز ۶ درصد کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله از طریق اینترنت تهدید یا حمله جنسی شده اند.
• رفتار کودکان کاربر اینترنت نیز در این رابطه قابل تأمل است؛ بهطوری که براساس دادههای یک پیمایش، ۲۹ درصد کودکان ۷ تا ۱۷ ساله اظهار کرده اند که بهصورت رایگان نشانی خانهشان را توزیع می کنند و نیز ۱۴ درصد از آنان، رایگان نشانی پست الکترونیکی خودشان را ارائه می دهند!
• در برآورد سال ۲۰۰۳، حدود ۲۱ میلیون نفر از نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله کاربر اینترنت بودهاند و نیز در جهتگیری نوجوانان به سوی سایتهای هرزه عنوان شده است که برای جوانان ۲۰ ساله ستارههای هرزه یکی از انواع الگوهای مرجع برای «ابراز خود» است.
• در پیمایش انجام گرفته در میان کاربران جوان در سال ۲۰۰۵، ۸۹ درصد پیشنهادهای جنسی جوانان در اتاقهای گفتگو صورت گرفته است و در عین حال ۲۰ درصد کل جوانان کاربر، پیشنهاد جنسی دریافت کرده اند.
• در مورد زنان نیز براساس یک پیمایش در سال ۲۰۰۵، یکسوم بازدیدکنندگان تمام سایتهای هرزهنگاری بزرگسالان را زنان تشکیل میدهند؛ بهطوری که ۴/۹ میلیون زن در هر ماه به این سایتها دسترسی دارند. ۷۰ درصد زنان نیز فعالیتهای رابطه جنسی مجازی شان را پنهان می کنند.
• مقایسه رفتارهای جنسی زنان و مردان نیز نشان میدهد که ۲۰ درصد مردان در محل کار از سایتهای هرزهنگارانه بازدید میکنند و این میزان برای زنان ۱۳ درصد است.
• مردان ترجیح میدهند تصاویر هرزهنگارانه را از اینترنت دانلود کنند، اما زنان دوست دارند آمیزش جنسی مجازی داشته باشند. مردان دو برابر زنان گفتار عاشقانه مجازی را ترجیح میدهند، در حالیکه زنان دو برابر مردان به اتاقهای گفتگو علاقه دارند.
• یافتههای یک پیمایش در سال ۲۰۰۴ نشان می دهد که ۵۰ درصد مردان کلیسارو (مذهبی) در کشمکش با تمایل به مصرف هرزهنگاری بوده اند و نیز ۳۴ درصد زنان کلیسارو گفته اند که آنان بهطور خودخواسته سایت های هرزهنگاری را بازدید کرده اند.
• در برآورد سال ۲۰۰۱، ۴۰ درصد کشیشها اظهار کرده اند که سایتهای هرزهنگاری را بازدید کرده اند و در پیمایش سال ۲۰۰۳، بیش از ۵۰ درصد کشیشهای پروتستان در سال قبل به اذعان خود، از سایتهای هرزهنگاری بازدید کرده اند.
• هر ۳۹ دقیقه یک ویدئوی جدید پورنو در آمریکا تولید می شود.
• ۴۲ میلیون وبسایت (۱۲ درصد کل وب سایت ها) حاوی پورنوگرافی هستند.
• در سال ۲۰۰۶، آمریکایی ها ۳.۶۳۰.۳۰۰.۰۰۰ دلار صرف خرید یا اجارة ویدئوهای پورنو کردند.
• در یک پیمایش انجام گرفته در سال ۲۰۰۵، براساس نظر مقامات کلیسا، ۸ مسئله بهعنوان مسائل درجه یک جنسی در حال آسیب زدن به افراد کلیسارو است:
۱. اعتیاد هرزهنگاری (۵۷ درصد)
۲. فعالیت بدون ازدواج بزرگسالان (۳۴ درصد)؛
۳. زنای بزرگسالان متأهل (۳۰ درصد)؛
۴. فعالیت جنسی نوجوانان (۲۸ درصد)؛
۵. نارضایتی جنسی (۱۶ درصد)؛
۶. بارداری ناخواسته (۱۴ درصد)؛
۷. فعالیت جنسی پیش از ازدواج افراد متأهل (۱۳ درصد)؛
۸. آزار جنسی (۹ درصد).
وضعیت هرزهنگاری در ایران
با توجه به مستندات تاریخی که پیشتر ذکر شد، ایران از دیرباز با پدیده هرزه نگاری مواجه بوده است که در دهه های اخیر با گسترش و توسعه فناوری و شبکه ارتباطی گسترده، حضور آن در جامعه چشم گیرتر شده است.
در اوایل دهه ۵۰ در ایران، پورنوگرافی یا هرزه نگاری بهصورت علنی اشاعه داشت. مجله ای هرزهنگار با عنوان «این هفته» منتشر می شد که پس از مدتی انتشار آن متوقف گردید. در همان دوران پیش از انقلاب اسلامی، مجلات و کتابهای خارجی پورنوگرافی بهصورت علنی و مجاز در بعضی کیوسک های روزنامه فروشی و بعضی کتابفروشیها عرضه می شد. فیلم های نوع X که تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است در بعضی از سینماها به نمایش درمی آمد. پس از انقلاب اسلامی و حاکمیت قوانین و احکام شرعی اسلامی، تمامی مصادیق هرزه نگاری و هرگونه اعمال منافی عفت جرم و برای آنها مجازات در نظر گرفته شد. اما با تمامی تدابیر قانونی و جرمانگاری کامل هرزه نگاری، امروزه وضعیت هرزهنگاری در کشور ما بسیار نگرانکننده است.
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۸۶ یکی از پژوهش های خود را که به موضوع «بررسی وابستگی به موضوع های جنسی در اینترنت» اختصاص داشت منتشر کرد. این پژوهش اگرچه مربوط به حدود یک دهه پیشتر است، اما باید توجه داشت که تحتتأثیر فراگیرشدن ابزارهای رسانهای همچون ماهواره و گوشیهای هوشمند تلفن همراه و نیز گستردگی و شیوع شبکههای اجتماعی مجازی، وضعیت هرزهنگاری در حال حاضر بهمراتب بیشتر شده است. در ادامه، به بخشی از یافته های این تحقیق که از یک جامعه نمونه ۲۰۰ نفری از کاربران اینترنت بهعمل آمده است می پردازیم:
بر اساس این پژوهش، ۷۵ درصد اعلام کرده اند که از اینترنت بهمنظور دستیابی به تصاویر و مسائل جنسی نیز استفاده می کنند؛ ۵۴ درصد افراد اعلام کرده اند که تصاویر زنان و دختران زیبا را جمع آوری می کنند؛ ۵/۳۳ درصد اعلام کرده اند که خواستار دستیابی به تصاویر مربوط به ارتباط های جنسی دو یا چند نفره هستند؛ ۲۳ درصد اعلام نمودند که رفتار جنسی اینترنتی آنان، گفتگوی جنسی در اتاقهای گفتگوست؛ ۵/۳۱ درصد نوشته ها و رمان های جنسی را مطالعه می کردند؛ ۳۲ درصد بهجای کار کردن در محل کار، مسائل جنسی را در اینترنت دنبال می کردند.
این ارقام تکاندهنده، بهخوبی مؤید این مطلب است که بازار هرزه نگاری در ایران از دهه قبل تا کنون پررونق است.
جدول توزیع درصد فراوانی پاسخگویان، به تفکیک مدت زمان استفاده پاسخگویان از سایتهای هرزهنگاری، براساس گروه های سنی
سن | طبقات جواب | جواب | |||
---|---|---|---|---|---|
کمتر از نیم ساعت | حدود ۱ ساعت | از ۱ تا ۲ ساعت | از ۳ تا ۵ ساعت | ||
۱۵ تا ۲۰ | ۲۰ ۱/۵۷ % | ۱۲ ۳/۳۴ % | ۲ ۷/۵ % | ۱ ۹/۲ % | ۳۵ ۰/۱۰۰ % |
۲۱ تا ۲۵ | ۳۲ ۰/۶۴ % | ۱۳ ۰/۲۶ % | ۵ ۰/۱۰ % | ۰ ۰ % | ۵۰ ۰/۱۰۰ % |
۲۶ تا ۳۰ | ۶ ۳/۳۳ % | ۱۰ ۶/۵۵ % | ۲ ۱/۱۱ % | ۰ ۰ % | ۱۸ ۰/۱۰۰ % |
۳۱ و بالاتر | ۳ ۳۰ % | ۳ ۳۰ % | ۳ ۳۰ % | ۱ ۱۰ % | ۱۰ ۰/۱۰۰ % |
جمع | ۶۱ ۵۴ % | ۳۸ ۶/۳۳ % | ۱۲ ۶/۱۰ % | ۲ ۸/۱ % | ۱۱۳ ۱۰۰ % |
۱۱۶ نفر از کاربران بهعنوان جامعه نمونه آماری، با یک نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند و پرسشنامه تدوین شده براساس سنجههای مشترک چند پژوهش مشابه خارجی و نیز معطوف به شرایط خاص کاربران ایرانی و ناظر بر اهداف و فرضیههای خاص این پیمایش از طریق کاربران فوق تکمیل شد. پس از استخراج دادهها و دادهپردازی رایانه ها با نرمافزار آماری spss جدول ها و نمودارهای حاصله تجزیه و تحلیل شد. بیشتر پاسخگویان را گروه سنی ۲۱ تا ۲۵ سال تشکیل دادند (۴۳ درصد) که ۸۹ درصد آنان مجردند. سطح تحصیلی ۴۶ درصد آنان دبیرستان یا دیپلم و ۴۰ درصد نیز دانشجو یا فارغالتحصیل مقطع کارشناسی هستند. معدل آخرین مدرک تحصیلیِ ۴۱ درصد پاسخگویان ۱۴ تا ۱۶ است. ۷۱ درصد آنان در خانه با والدین، اقوام، همسر و یا نامزدشان زندگی می کنند و ۱۵ درصد نیز تنها هستند. ۴۷ درصد دانشآموز و دانشجو هستند و ۳۰ درصد در مشاغل آزاد فعالیت می کنند. میزان در آمد ماهانه ۵۳ درصد آنان کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است و ۴۱ درصد آنان از ابراز درآمد ماهانهشان خودداری کردند. ۷۷ درصد آنان خود را متعلق به طبقه سوم جامعه می دانستند. میزان دینداری ۶۱ درصد نیز در حد متوسط اظهار شده است، اولویت اول آنان حضور در اتاق های گفتگو (۵۰ درصد)، اولویت دومشان بازدید سایتهای جنسی (۳۵ درصد) و اولویت سومشان نیز بازدید سایتهای جنسی (۴۳ درصد) است. سابقه استفاده ۵۷ درصد آنان از سایتهای هرزهنگارانه از بین ۶ ماه تا بالاتر از ۵ سال در نوسان است. مدت استفاده ۵۴ درصد آنان از سایتهای هرزهنگارانه در روز کمتر از نیم ساعت اظهار شده است که با سایر رفتارهایشان در مواجهه با محصولات هرزهنگارانه همخوانی ندارد و احتمالا در این موارد و در برخی از موارد دیگر اقدام به کمگویی کرده اند. ۵۲ درصد آنان در مواقع قطع دسترسی به سایتهای هرزهنگارانه مقاومت می کنند و به رفتار جنسی خود در سه شکل (تلاش برای وصل مجدد، انتظار تا رفع مشکل و مصرف سایر محصولات هرزهنگارانه) ادامه میدهند. ۶۷ درصد آنان افزون بر سایتهای هرزهنگارانه از راههای دیگر نیز به استفاده از محصولات جنسی می پردازند که شامل مواردی چون سی دیهای رایانه ای و دی وی دی (۴۵ درصد) و فیلمهای جنسی در شبکه های ماهواره ای (۲۵ درصد) است. آنان همیشه خود ارضایی را به رابطه جنسی واقعی با جنس مخالف، ترجیح می دهند. ۲۳ درصد آنان دائماً خارج از اراده خود به تخیل جنسی می پردازند. ۶۲ درصد، قبل از استفاده از سایتهای هرزهنگارانه در اوقات فراغتشان بیشترین تمایل معاشرت را با دوستان خود داشتهاند. محیط خانوادگی، شغلی یا تحصیلی ۱۸ درصد آنان قبل از استفاده از سایت هرزهنگارانه، آزار دهنده بوده است. ۳۹ درصد آنان در حل مشکلات پیرامون خود توفیق نداشتهاند. ۱۹ درصد، استفاده از سایتهای هرزهنگارانه را برای جبران یا فرار از احساسات منفی و رنجآور محیط، مؤثر یافتهاند. ۱۶ درصد، قبل از استفاده از سایتهای هرزهنگارانه، رابطه مهمی را با اطرافیان خود از دست دادهاند و ۱۳ درصد، فرصت شغلی یا تحصیلی مهمی را قبل از استفاده از سایتهای هرزهنگارانه از دست داده اند. ۲۶ درصد، استفاده از سایتهای هرزهنگارانه را برای جبران رنجها و احساسات منفی حوادث زندگیشان مؤثر یافته اند؛ و سرانجام اینکه استفاده ۵۸ درصد از سایتهای هرزهنگارانه، به مرور زمان کاهش یافته و در مقابل، این روند برای ۴۲ درصد افزایش داشته است.
پایش سبک زندگی، سال چهارم، شماره ۱۷، بهمن۱۳۹۵، صفحات ۵۸-۶۴.