مفهوم «سبک زندگی» و گستره آن در علوم اجتماعی
دکتر محمدسعید مهدوی کنی
چکیده:
مفهوم «سبک زندگی» از جمله مفاهیم علوم اجتماعی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ اما کاربردهای متفاوت و بعضا متعارض, آن را مفهومی مبهم و از دیدگاه پاره ای محققان غیر قابل استفاده کرده است. در مقاله حاضر, ابتدا به ارایه تبیینی واژه شناسانه از این مفهوم, پرداخته شده و سپس به بررسی ابعاد مفهومی آن در حوزه علوم اجتماعی پرداخته شده است. این مفهوم با سایر مفاهیم در حوزه علوم اجتماعی, از جمله مفهوم «ذایقه» دارای ارتباط و پیوند وثیقی است. در این مقاله کوشیده ایم, با بررسی مولفه های «سبک زندگی» بپردازیم.
مقدمه:
هر اصطلاح از اصطلاحات علوم اجتماعي ـ مانند ساير علوم ـ در فضاي مفهومي آن قابل درک است. «سبک زندگي» نيز به عنوان يکي از اصطلاحات علوم اجتماعي، پيوند مستقيم و وثيقي با مجموعه اي از مفاهيم دارد؛ مفاهيمي مانند: عينيت و ذهنيت، فرهنگ و جامعه، فرهنگ عيني و ذهني، صورت (شکل) و محتوا، رفتار و معنا (نگرش، ارزش و هنجار)، اخلاق و ايدئولوژي، سنت و نوگرايي، شخصيت و هويت (فردي و جمعي)، وراثت و محيط، فرديت و عموميت، خلاقيت و بازتوليد، توليد و مصرف، طبقه و قشر (بندي) اجتماعي، زيبايي شناسي (سليقه) و نياز، منزلت و مشروعيت و بدون شناخت اين روابط، درک درستي از «سبک زندگي» و نظريه هاي مربوط به آن به دست نخواهد آمد. کاربردهاي «سبک زندگي» اغلب آن را به همان گويي و کلي گويي کشانده و از آن براي همه چيز و هيچ چيز استفاده شده است به گونه اي که گاهي به اشتباه، آن را معادل فرهنگ ويا طبقه در نظر مي گيرند. بدين لحاظ، هر محققي که مي خواهد دراين حوزه به مطالعه بپردازد، مؤظف به روشن کردن معناي دقيقي است که از«سبک زندگي» در نظر دارد …
برای دانلود فایل و خواندن ادامۀ مقاله اینجا را کلیک کنید.