زندگی معنوی ـ جلسه هفدهم مورخ 10/ 12 /1393
در جلسات گذشته منزل اول (یقظه) از کتاب منازل السائرین بحث شد. بیان شد که یقظه دارای سه درجه است و درجه سوم آن وقت شناسی میباشد. در ادامه انواع عمر انسان و حکمت های قبض و بسط رزق بیان شد و اکنون عوامل نعمتشناسی(درجه نخست):
فَأَمَّا مَعْرِفَةُ النِّعْمَةِ فَإِنَّهَا تَصْفُو بِثَلَاثَةِ أَشْیَاءَ بِنُورِ الْعَقْلِ وَ شِیْمِ بَرْقِ الْمِنَّةِ وَ الِاعْتِبَارِ بِأَهْلِ الْبَلَاءِ
جناب خواجه منزل اول را به سه قسم تقسیم کرد؛ شکر نعمت، تدارک خطا و مدیریت وقت و عمر.
یک) شکر نعمت
شکر نعمت با سه چیز حاصل میشود؛ نوارنیّت عقل، درخشش برق منّت و پند گرفتن از أهل بلا.
عامل اول) نورانیّت عقل
نوارنیّت عقل همان شرح صدر و روان شدن حکمت حقایق درون انسان میباشد. انسان یک ماه به شهوت فکر نکند خداوند به او طهارت میدهد. برای حاصل شدن این نورانیّت دو عامل خیلی مهم است؛ یکی چشم و دیگری سخاوت (بخشش).
نکته:از تعبیر بنور العقل به دست میآید که عقل دو گونه است؛ عقل منوّر و عقل مکدَّر. حال سؤال پیش میآید که چگونه عقل انسان منوّر و یا چگونه عقل آدمی مکدّر میشود؟
توضیح این که درون هر انسان حداقل دو دستگاه وجود دارد؛ یکی عقل و بینش و دیگری هوای نفس (نفس اماره).
در پاسخ به این پرسش باید گفت: اولاً درون انسان معمولاً میان عقل و هوای نفس تعارض است. به طور مثال عقل میگوید استفاده از این کالا بد است، دل میگوید خوشمزه است و بخور. مثلاً در مورد فقّاع عقل میگوید چون حرام است نخور؛ زیرا عقل را زائل میکند. امّا نفس میگوید بخور. مثال دیگر اینکه گاهی عقل میگوید نیمه شب بلند شو و نماز بخوان امّا دل میگوید نه بخواب، خستهای. ثانیاً انسانها گاه احکام عقل را ترجیح داده، به احکام دل (نفس اماره) توجه نمیکنند. در اینصورت عقل انسان منوّر خواهد شد و گاهی احکام نفس را ترجیح داده به احکام عقل بیاعتنا میگردد. در اینصورت عقل انسان مکدّر میشود.
حاصل آن که اولاً در هر انسان دو بعد متضاد وجود دارد؛ عقل، که کارش بینش و تفکر است و نفس، که امرر به گناه میکند. لذا اگر کسی عصمت پیدا نماید، عقلش کامل میشود. ثانیاً تعارض میان عقل و نفس وجود دارد. ثالثاً به هر میزان که انسان از احکام هوای نفس تبعیت نماید از نورانیّت وی کم میگردد و به هر میزان از احکام عقل تبعیت نماید از ظلمات او کاسته گشته به نورانیّت وی افزوده میشود تا جایی که عقلش منوّر شده نور عقل پیدا میکند.