تاثیر عوامل روانرنجوری، مادیگرایی و مدگرایی بر رفتار خرید وسواسی مصرفکنندگان پوشاک شهر تهران
پدیدآور: زهرا نوشک مقطع: کارشناسی ارشد محل ارائه: دانشگاه شاهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی. سال ارائه: ۱۳۹۴
رفتار مصرفکننده و رفتار خرید، یکی از مباحث اصلی بازاریابی بهشمار میرود. در رفتار مصرفکننده، حوزهٔخرید، حوزهٔبسیار جذابی برای بازاریابان و روانشناسان است. این حوزه به بررسی انواع خرید و انواع متغیرهای تأثیرگذار بر روی آن میپردازد، یکی از طبقهبندیهای حوزهٔخرید، خرید برنامهریزی شده و خرید برنامهریزی نشده است. در حوزهٔخرید برنامهریزی نشده، یکی از انواع رفتارهای خرید که مصرفکننده به آن توجه زیادی دارد، خرید وسواسی (اعتیاد به خرید) است. هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین تأثیر عوامل روانرنجوری، مادیگرایی و مدگرایی بر رفتار خرید وسواسی مصرفکنندگان پوشاک شهر تهران بود. بر این اساس، از روش میدانی و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها، استفاده شده است. پرسشنامه محققساخته، برای تبیین تأثیر عوامل روانرنجوری، مادیگرایی و مدگرایی بر رفتار خرید وسواسی مصرفکنندگان پوشاک در بین ۴۳۲ نفر از مصرفکنندگان پوشاک در مناطق پنجگانه شهر تهران توزیع و تکمیل گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که روانرنجوری، مادیگرایی و مدگرایی بر رفتار خرید وسواسی مصرفکنندگان مؤثر هستند و آن را پیشبینی میکنند. همچنین مادیگرایی بر مدگرایی تأثیرگذار است.