توحید صدوق استاد دکتر فعالی جلسه بیست و سوم، 3/ 3/ 1394
در جلسة قبل بیان شد که بهشت مراتبی دارد. در نتیجه بهشتیان نیز دارای مراتبی میباشند و بالاترین مرتبة بهشت جنةالذات می باشد یعنی مقام سید الشهداء (ع).
حدیث چهاردهم: پیامبر اکرم (ص) فرمود:
مَا مِنَ الْكَلَامِكَلِمَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَمُدُّ بِهَا صَوْتَهُ فَيَفْرُغُ إِلَّا تَنَاثَرَتْ ذُنُوبُهُ تَحْتَ قَدَمَيْهِ كَمَا يَتَنَاثَرُ وَرَقُ الشَّجَرِ تَحْتَهَا؛از سخنان سخنى نيست كه دوست تر باشد در نزد خداى عز و جل از گفتن لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ و هيچ بندهاى نيست كه لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ بگويد در حالى كه آواز خود را بآن بكشد و فارغ شود مگر آنكه گناهانش در زير پاهايش فرو ريزد چنان كه برگ درخت در زير آن فرو مى ريزد.[1]
این روایت دو فراز دارد: فراز اول ناظر به محبوبترین کلام نزد خدا و فراز دوم ناظر به قائل است.
نکات ناظر به بخش اول
نکته اول:مهم قول است (اصل جمله) از هر قائلی که باشد. بر این اساس هر جمله میتواند دو حکم داشته باشد؛ حکم جمله به تنهایی و حکم جمله به همراه قائل.
نکته دوم:در فراز اول این روایت، محبّ خداوند است.
نکته سوم:نکتهای احساسی است البته برخاسته از شعور، و آن اینکه خوشا به حال کسی که خداوند را بشناسد آنگونه که هست. این قول نهایتاً به عشق ختم میشود. نکتهای پیرامون ظهور حضرت حجت (عج)
از ویژگیها ظهور این است که «إنّه أتی بدینٍ جدید». دو معنا محتمل است داشته باشد؛ یعنی اتی به شریعت (آیین، مکتب) جدید. این کاملاً غلط است؛ زیرا یعنی لغو خاتمیت پیامبر(ص)، لغو حجت بودن قرآن در این صورت بقیةالله، پیامبر میباشد. امّا احتمال دوم یعنی قرائت جدیدی از همان شریعت محمدی (ص) به دست میآید که این قرائت، مقابل قرائت رایج موجود میباشد.
اگر کسی در قلبش عشق و حبّ به خدا باشد، عشق به خلق خدا در درونش جای می گیرد. اگر درون کسی حب خدا باشد، طبعاً کامش با وجود خدا شیرین خواهد شد.