توحید صدوق: جلسه بیست و سوم (صوت و متن)

استاد: دکتر محمدتقی فعالی (صوت و متن)

 

توحید صدوق استاد دکتر فعالی جلسه بیست و سوم، 3/ 3/ 1394

در جلسة قبل بیان شد که بهشت مراتبی دارد. در نتیجه بهشتیان نیز دارای مراتبی می­باشند و بالاترین مرتبة بهشت جنةالذات می باشد یعنی مقام سید الشهداء (ع).

حدیث چهاردهم: پیامبر اکرم (ص) فرمود:

مَا مِنَ الْكَلَامِ‏كَلِمَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَمُدُّ بِهَا صَوْتَهُ فَيَفْرُغُ إِلَّا تَنَاثَرَتْ ذُنُوبُهُ تَحْتَ قَدَمَيْهِ كَمَا يَتَنَاثَرُ وَرَقُ الشَّجَرِ تَحْتَهَا؛از سخنان سخنى نيست كه دوست تر باشد در نزد خداى عز و جل از گفتن‏ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ و هيچ بنده‏اى نيست كه‏ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ بگويد در حالى كه آواز خود را بآن بكشد و فارغ شود مگر آنكه گناهانش در زير پاهايش فرو ريزد چنان كه برگ درخت در زير آن فرو مى ريزد.[1]

این روایت دو فراز دارد: فراز اول ناظر به محبوب­ترین کلام نزد خدا و فراز دوم ناظر به قائل است.

نکات ناظر به بخش اول

نکته اول:مهم قول است (اصل جمله) از هر قائلی که باشد. بر این اساس هر جمله می­تواند دو حکم داشته باشد؛ حکم جمله به تنهایی و حکم جمله به همراه قائل.

نکته دوم:در فراز اول این روایت، محبّ خداوند است.

نکته سوم:نکته­ای احساسی است البته برخاسته از شعور، و آن این‌که خوشا به حال کسی که خداوند را بشناسد آن‌گونه که هست. این قول نهایتاً به عشق ختم می­شود. نکته‌ای پیرامون ظهور حضرت حجت (عج)

از ویژگی­ها ظهور این است که  «إنّه أتی بدینٍ جدید». دو معنا محتمل است داشته باشد؛ یعنی اتی به شریعت (آیین، مکتب) جدید. این کاملاً غلط است؛ زیرا یعنی لغو خاتمیت پیامبر(ص)، لغو حجت بودن قرآن در این صورت بقیةالله، پیامبر می‌باشد. امّا احتمال دوم یعنی قرائت جدیدی از همان شریعت محمدی (ص) به دست می­آید که این قرائت، مقابل قرائت رایج موجود می­باشد.

اگر کسی در قلبش عشق و حبّ به خدا باشد، عشق به خلق خدا در درونش جای می گیرد. اگر درون کسی حب خدا باشد، طبعاً کامش با وجود خدا شیرین خواهد شد.

 


[1]. صدوق، التوحيد، ص21.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.