زندگی معنوی ـ جلسه سی ام مورخ 29/ 6/ 1394
در جلسات گذشته، باب «یقظه»، به عنوان اولین منزل سیر و سلوک به سوی خداوند، به پایان رسید و پس از آن، وارد منزل دوم از کتاب منازل السائرین؛ یعنی، توبه شده و اشاره کردیم که توبه؛ یعنی، بازگشت و حرکت به سمت نقطهای که در آن بودهایم، و این مهمترین رسالت انسان است. در ادامه، دو آیه از قرآن و نکات مهم آن، در این باره مطرح گردید. و اکنون ادامه بحث.
واژه ها در عرفان سه دسته هستند:
1. واژگان دینی با مفاهیم دینی؛ مانند، توبه.
2. واژگان که دینی نیستند ولی مفهومشان دینی و برگرفته از قرآن و روایات است؛ مانند، تواجد.
3. واژگان ابداعی، که با عنوان «رموز عرفانی» بیشتر در ادبیات عرفانی به کار رفته است؛ مانند، جام.
بنابراین، «توبه» واژهای است قرآنی با مفهومی قرآنی؛ یعنی، واژه و مفهوم «توبه»، هر دو از آیات و روایات، اخذ شده است.
آیه سوم:
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛[1]اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید.
نکاتی از آیه درباه توبه:
نکته اول: «جَمِیعًا» اشاره دارد به این که،توبه از خطا و معاصی، وظیفة همگان است؛ و صورت جمعی و گروهی آن، قرآنیتر می باشد.
نکته دوم: آدمی تا زمانی که به عصمت نرسیده باشد باید تائب باشد، و با توجه به معنای توبه؛ یعنی بازگشت به مبدأ، وظیفة انسان در این جهان، دوام رجوع به مبدأ است. پس، یا توبه، یا عصمت.
نکته سوم: عصمت، یک مقام است که اکتسابی است و هر انسانی میتواند بدان دست یابد؛ برخلاف منصب، که خداوند برمیگزیند؛ مانند منصب رسالت، نبوت و امامت. نیل به عصمت، برای کسانی که در مسیر آن هستند، آسان و برای کسانی که وارد آن نشدهاند، پیچیده است.
نکته چهارم: از خطاب آیه نسبت به «الْمُؤْمِنُونَ»، بدست می آید اولاً غیر مومن نمی تواند تائب باشد و ثانیاً، ایمان، دارای مراتب بوده و یکی از راههای افزایش مراتب ایمان، «توبه» است.
در ضمن، این آیه، نظریه متکلمین معتزله و امامیه، مبنی بر این که گناه، انسان مومن را از ایمان خارج نمیکند؛ بلکه بین ایمان و کفر، منزل سومی وجود دارد به نام فسق، را ثابت میداند.
نکته پنجم: «فلاح» در نگاه قرآنی تا حد زیادی معادل واژة «موفقیت» است. موفقیت، یعنی نیل به هدف دلخواه که شامل سه محور اساسی است: هدف، برنامه و روش مناسب؛ هر انسانی که در یکی از این سه محور، مشکل داشته باشد، انسان موفقی شمرده نمیشود. البته، اهداف، دو دستهاند: اهداف دلخواه و اهداف الهی. «فلاح»؛ یعنی، نیل به اهداف الهی و از این جهت با «موفقیت» متفاوت است و به عبارت دیگر، فلاح، یعنی موفقیت در امور الهی، معنوی و غیر مادی، که اگر حاصل شود موفقیت مادی نیز به صورت قطعی و تضمینی حاصل خواهد شد.
«توبه»، مبدأ فلاح و آغاز نیل به موفقیت معنوی است. یکی از اهداف معنوی، رسیدن به مقام عصمت است، بنابراین؛ یکی از مصادیق فلاح، عصمت است.
توبه، راهکاری است برای : 1. تقویت ایمان و 2. موفقیت معنوی
نکته ششم: به قرینه صدر آیه که به «غض بصر» اشاره دارد، میتوان گفت مهمترین توبه، توبه از نگاه حرام است همانطورکه مهمترین نوع معاصی، گناهان چشم؛ بویژه خیانت چشم در مسائل جنسی است.
[1]. نور/۳۱