زندگی معنوی: جلسه چهل و یکم (صوت و متن)

استاد: دکتر محمدتقی فعالی (صوت و متن)

زندگی معنوی ـ جلسه چهل و یکم ـ مورخ 20/ 10/ 1394

در جلسه گذشته مطرح شد که باطن­های حقیقت توبه، عبارتند از: 1ـ جداسازی پارسایی (تقوا) از خودخواهی و خودپسندی. 2ـ فراموش کردن کلی جنایت (گناه). 3ـ تائب شدن از توبه­ های پیشین به صورت مستمر.

به تناسب بحث از باطن توبه، بیان شد که هم انسان، هم جهان و هم قرآن، دو بُعد دارند؛ بعد ظاهری و بعد باطنی. ظواهر به هم متصل و بواطن به هم مرتبط هستند. تنها راه رفتن به باطن قرآن و عمق آیات، رفتن به باطن و عمق خویشتن است؛ یعنی، قفل قلبش را بگشاید. راه قرب، راه باطن است. به همین دلیل است که قرآن به رفتن به داخل خویش تاکید می­ کند. به هر حال، راه کمال، سعادت و فلاح از درون و باطن می­گذرد. و اما ادامه بحث:

سبیل و صراط که در قرآن آمده همین راه درون می ­باشند، هر چند آیات قرآن هم در آفاق هستند و هم در انفس. مسیر انسان به سوی بالا و به سوی صعود، و لایتناهی است؛ زیرا به سوی خداست ولی وصل کامل برای احدی حاصل نمی­ شود و نمی‌توان به حریم ذات الهی وارد شد.برای ورود به صراط، باید به متن شریعت تن داد و نسبت به آن تمکین کرد.

وَ سَرَائِرُ حَقِیقَةِ التَّوْبَةِ ثَلَاثَةُ أَشْیَاءَ : تَمْیِیزُ التَّقِیَّةُ مِنَ الْعِزَّةِ، وَ نِسْیَانُ الْجِنَایَةِ، وَ التَّوْبَةُ مِنِ التَّوْبَةِ أَبَداً.[1]

از جمله بواطن و اسرار توبه این است که آدمی در این مقام بتواند میان ظاهر آراسته و باطن نکبت بار، ناآراسته و مکارانه، تمییز دهد؛ زیرا تا قبل از آن میان ظاهر و باطن خود خلط نموده است.

تفاوت میان ظاهر و باطن را در این دو مثال مشاهده کنید:

1.    شخصی که دائما نماز اول وقت و به جماعت اقامه می­کند ولی به آن مغرور است. یعنی ظاهر، زیبا و باطن، زشت است. خدا طرفدار فضایل اخلاقی است؛ زیرا جوان گنهکار بخشنده، نزد خدا محبوب­تر است از پیرمرد عابد بخیل.[2]

2.   شخصی مسجدی می­ سازد ولی نیتش این باشد که نام او بر درب مسجد حک شود. در این صورت می­ توان گفت عمل وی ریاکارانه و بی صداقتی است. داستان ریا خیلی مشکل، و تشخیص آن بسیار سخت است.

حاشیه اول:

هر فعل بدی، ذهنی­اش بدتر و قوی­تر، و هر فعل خوبی، ذهنی­اش بهتر و قوی­تر است؛ به عنوان مثال، فکر زنا بدتر از زنا و فکر احسان بهتر از احسان است. پس خوشا به حال کسی‌که از دو چیز بگذرد:

1.  شهوت  به طور کلی؛ یعنی حتی به این گناه نیندیشد.

2.   وابستگی به ثروت و پول؛ یعنی به راحتی ببخشد.

حاشیه دوم:

انسان­ها سه لایه دارند:

1.   بینش: نوع نگاه انسان به خدا، جهان و انسان.

2.   ارزش:هر آن­چه که برای انسان مهم است.

3.  کنش: نوعی رفتار که محصول بینش و ارزش است.

انسان­ها بر اساس اعتقادات و ارزش­هایشان رفتار می­ کنند. بنابراین، برای تغییر رفتار باید در بینش و ارزش­های آنان تغییر ایجاد کرد.

[1]. انصاری، منازل السائرین، ص38.

[2]. کلینی، الکافی، ج4، ص41.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.