اینستاگرام Instagram
نویسنده: مهدی بخشیان
مقدمه
در دنیای امروز، شبکه های اجتماعی، یکی از رسانه های مهم و تأثیرگذار محسوب میشوند. ارتباطات و انتقال پیام با ورود شبکه های اجتماعی مجازی، مفهوم تازه ای به خود گرفته است. شبکه های اجتماعی، نسل جدیدی از تارنما های اینترنتی مبتنی بر وب۲ هستند که کاربران آنها حول محور مشترکی در فضای مجازی دور یکدیگر جمع میشوند و جمع های برخط (آنلاین) را تشکیل میدهند. در واقع شبکه اجتماعی، شبکهای از افراد، گروهها و ارتباطات بین آنها است.
آنچه شبکههای اجتماعی مجازی را از دیگر رسانههای مجازی و غیر آن متمایز میسازد، قابلیت های تعاملی و امکان انتخاب کاربران در تولید و ارائه محتوا و حتی مخاطبان است. با توجه به این دو ویژگی در شبکه های اجتماعی است که امکان هدفمندی در تولید، اشاعه محتوا و به دنبال آن تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان فراهم میشود. از این رهگذر، مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در شبکه های اجتماعی شکل می گیرد. یکی از شبکه های اجتماعی که در حال حاضر با اقبال کابران مواجه شده و محبوبیت زیادی پیدا کرده است شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این نوشتار، مروری است بر چیستی، فرصتها و تهدیدهایی که کاربران با آن مواجه میشوند.
اینستاگرام چیست؟
در ماه مارس سال ۲۰۱۰ در سان فرانسیسکو هنگامی که کوین سیستروم و میشل برزیل روی HTML۵ کار میکردند، ایدهای خلق شد که دنیای عکس و عکاسی را متحول کرد. آنها به این ضرورت پیبرده بودند که آدمی بیش از هر چیز نیازمند برقراری ارتباط با همنوعانش است و به همین دلیل کاربران شبکههای اجتماعی روزبهروز درحال افزایش هستند. ایده آنها برقراری ارتباط آدمها از طریق عکس بود. ایده آنها اینستاگرام (instagram) نام گرفت. در اینستاگرام، کاربران میتوانند از زندگی روزمره خود، وقایع و چیزهایی که دوست دارند، عکس بگیرند و آن را با کسانی که دوست دارند به اشتراک گذارند. این برنامه محبوب ابتدا در نسخه iOS و بعد اندروید عرضه شد و هماکنون کاربران از طریق وب نیز میتوانند عکسها و نمایههای اینستاگرامی را مشاهده کنند.
در همان ابتدای معرفی، اینستاگرام در فهرست ۲۵ برنامه برتر پلتفرم iOS قرار گرفت و تعداد کاربران آن روزبهروز بیشتر شد تا جایی که بعد از دو ماه، یک میلیون کاربر، عضو آن شدند. کارگزاران بورس در همان زمان، ارزش اینستاگرام را ۲۵ میلیون دلار تخمین زدند.
سرویس اینستاگرام به سرعت در میان کاربران اینترنتی محبوبیت کسب کرد و به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تا آوریل ۲۰۱۲ و ۳۰۰ میلیون کاربر تا دسامبر ۲۰۱۴ رسید. این نرمافزار از طریق آپ استور اپل، گوگل پلی و فروشگاه ویندوز فون قابل دسترسی است. پشتیبانی این نرمافزار کاربردی برای آیفون، آی پد، آی پاد تاچ و گوشیهای آندروید برقرار میباشد. همچنین نرمافزار کاربردی شخص ثالث اینستاگرام برای بلک بری ۱۰ و گوشیهای سیمبین نوکیا در دسترس است.
آمار اینستاگرامی
در حال حاضر آمار و ارقام جالب و البته باور نکردنی درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است:
• اینستاگرام بیشاز سیصد میلیون کاربر فعال دارد؛
• ۱۷ درصد از کاربران اینترنت از اینستاگرام استفاده میکنند؛
• ۷۵ میلیون کاربر روزانه از اینستاگرام استفاده میکنند؛
• ۵۸ درصد از کاربران توئیتر از اینستاگرام استفاده میکنند؛
• ۹۴ درصد از کاربران اینستاگرام در فیسبوک عضوند؛
• میزان تعامل کاربران در اینستاگرام ۱۵ برابر فیسبوک است؛
• ۵۳ درصد از کاربران اینترنت با سن ۱۸ – ۲۹ سال از اینستاگرام استفاده میکنند؛
• ۵۱ درصد از کاربران اینستاگرام مرد و ۴۹ درصد خانم هستند؛
• ۷۶ درصد از نوجوانان آمریکایی، کاربر اینستاگرام هستند؛
• اینستاگرام هشتمین برنامه محبوب در آمریکا است؛
• بیش از ۲۰ میلیارد عکس از سال ۲۰۱۰ تا کنون در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است؛
• روزی ۷۰ میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشود؛
• در هر ثانیه ۱۰۰۰ کامنت برای عکسها گذاشته میشود؛
• ۷۰ درصد از کاربران اینستاگرام، خارج از آمریکا زندگی میکنند؛
• ۲۲ درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه و شمال آفریقا از اینستاگرام استفاده میکنند و عربستان بیشترین کاربر را در این منطقه دارد؛
• روزانه بیش از ۲٫۵ میلیارد لایک(پسندیدن) در اینستاگرام صورت میگیرد، این عدد در هر ثانیه برابر ۸۵۰۰ مورد است؛
• ۶۵ درصد از عکسهای اینستاگرام حتی ۱۰ لایک هم نمیگیرند؛
• عکسهایی که در آنها صورت افراد مشخص است ۳۲ درصد بیشتر انتخاب میشوند.
این آمار و ارقام هر روز به صورت تصاعدی در حال افزایش است؛ به طوری که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تعداد کاربران اینستاگرام به دو برابر افزایش پیدا کرده است.
رشد سریع کاربران و نفوذ اینستاگرام موجب شد که فیس بوک در آوریل ۲۰۱۲، اینستاگرم را به مبلغ یک میلیارد دلار (به صورت نقد و سهام) خریداری کند و این در حالی بود که در سال ۲۰۱۳ اینستاگرام ۲۳٪ رشد کرد و فیس بوک در مقامِ شرکت مادر تنها ۳٪ رشد را تجربه کرد. گفته میشود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیسبوک بزرگتر خواهد شد. کوین سیستروم از بنیانگذاران اینستاگرام و مدیر عامل شرکت فست میگوید: این (اینستاگرام) بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود.
ویژگی ها و قابلیتها
اینستاگرام این امکان را به کاربر میدهد که به سادگی و سرعت، عکس و فیلم مورد نظرش را با کاربرانی که با او در ارتباط هستند، با امکان ویرایش و ایجاد جلوه های بصری، به اشتراک بگذارد و درباره آن بحث و تبادل نظر صورت بگیرد. علاوه بر این کاربر میتواند، عکس ها و فیلمهایی را که کاربران هر روز در این نرمافزار به اشتراک میگذارند، ببیند و با توجه به بخشهای مختلف در این نرمافزار به برخی از مهمترین ویژگی های آن اشاره میشود:
• فیدها
این بخش مانند صفحه مدیریت (Home Page) فیسبوک عمل میکند؛ یعنی مطالب ارسال شده به وسیله اشخاصی که کاربر، آنها را انتخاب و پیگیری (فالو) کرده است، در این بخش به نمایش گذاشته میشود.
• جستجو
این بخش شامل چند ابزارک مختلف است. با فشردن گزینه ذرهبین، کاربر به صفحهای منتقل میشود که عکسها و ویدئوهایی به صورت اتفاقی از حسابهای اینستاگرام به کاربر نمایش داده میشود. این انتخابها بر اساس علایق کاربران اینستاگرام صورت میگیرد، به این معنا که اینستاگرام افراد فالو شده را بررسی میکند و بر اساس آن، صفحهها و مطالبی را که ممکن است برای کاربران جالب باشد، نمایش میدهد. کاربر با مراجعه به بخش جستجو میتواند علاوه بر جستجوی دیگر کاربران با نوشتن واژهها با نماد # و @ به تمامی عکسهایی که با این کلید واژه به اشتراک گذاشته شدهاند و همچنین تمامی موضوعات مرتبط با آن کلید واژه دست یابد.
• مدیریت اعلام
این بخش شامل دو برگه جداگانه با عنوان You و Following است. در بخش You کاربر میتواند برای هر کاربر دیگر، درخواست دوستی، ارسال و عکسهای ارسال شدۀ آن کاربر را بپسندد (لایک کند). این کارها به کاربر شماره یک اطلاع رسانی خواهد شد. در قسمت Following نیز کاربران، اطلاعات مختصری درباره افرادی که آنها را انتخاب و پیگیری کردهاند، پیدا می کنند. کارکرد آن نیز به این صورت است که با باز کردن اینستاگرام در صورتی که مطلب جدیدی وجود داشته باشد، یک نقطه نارنجی روی این گزینه ظاهر میشود تا این موضوع را اطلاعرسانی کند.
• ارسال مطلب در اینستاگرام
با ورود به برنامک اینستاگرام، در بین ۴ دکمه اصلی برنامه، یک دکمه آبی رنگ با عکس دوربین نیز وجود دارد که با فشردن آن، دوربین اینستاگرام اجرا میشود. این بخش مربوط به پست کردن عکس یا ویدئوی جدید در صفحه کاربران است؛ به این معنا که کاربر میتواند در همان لحظه، اقدام به عکاسی یا فیلمبرداری کند و بعد از ویرایش عکس و اعمال جلوههای مورد نظر، آن را منتشر سازد.
• «تگ» کردن افراد در عکسها
علامت @ نقشی اصلی و مهمی را در اینستاگرام ایفا میکند و حکم پیونددهنده(لینک) به حسابهای کاربری را دارد. این موضوع، حکم اطلاعرسانی برای صاحب حساب کاربری را نیز خواهد داشت. کاربران، زمانی از این ویژگی استفاده می کنند که بخواهند مطلب خاص یا جالبی را به دوستان خود اطلاعرسانی کنند.
• ارسال پیام خصوصی با Direct
حدود یک سال پیش، مدیران اینستاگرام، بخشی با عنوان Direct Message را به برنامه خود اضافه کردند که امکان ارسال پیام به افراد دیگر را مهیا کرد. البته این موضوع تنها برای ارسال مطلبی خاص استفاده میشود و نمیتوان آن را یک ابزار ارتباطی یا گفتگو برخط(آنلاین) به حساب آورد؛ زیرا در این بخش، شما مجبور به ارسال عکس یا ویدئو در کنار پیام متنی خود خواهید بود و بعد از ارسال آن، شخص مورد نظر میتواند به آن جواب دهد. این پیام و جواب، تنها برای ارسال کننده و دریافت کننده قابل مشاهده خواهد بود.
• فرصتها
با ورود فناوری های جدید، فضاهای جدیدی در زندگی بشر گشوده شده که در برخی موارد، فرصت های تازه ای جهت زندگی بهتر پدید آمده است. اینستاگرام را به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب نمی توان از این جهت، از نظر دور داشت.
• تجارت اینترنتی
امروزه شبکه اینستاگرام، فضای مناسبی برای عرضه محصولات شرکت ها و خدمات آنها شده است. اینستاگرام این فرصت را به تمام کسانی که محصولی برای ارائه دارند میدهد تا با استفاده از امکانات این شبکه، مانند استفاده از کلید واژه با ابزار هشتک و یا استفاده از ابزارهای تحلیل اینستاگرام از جمله TOTEMS Analytics برای هرچه بیشتر دیده شدن محصول خود تلاش کنند و فروشندگان بدون هیچ هزینه اضافی برای اجاره یا خرید محل، محصولاتشان را مستقیم و بدون واسطه به دست خریداران میرسانند.
• توسعه گردشگری
گردشگری اینترنتی، نقش زیادی در توسعه این صنعت در جهان امروزی دارد و یک موتور محرک برای توسعه اقتصادی آن است. بسیاری از گردشگران برای بررسی مقصدهای خود از اطلاعات منتشر شده در شبکههای اجتماعی یا شبکههای به اشتراکگذاری تصاویر و ویدئو مانند فلیکر، فیس بوک و یوتیوب، استفاده و مسیر و مقصدشان را انتخاب میکنند. از طرفی تصاویر گردشگری، یکی از فاکتورهای ضروری و مهم در صنعت گردشگری هستند و تأثیر مستقیمی بر انتخاب مقصد برای گردشگران بینالمللی دارد.
تحلیل های آماری درباره جذب گردشگران در ایران نشان میدهد شبکه های اجتماعی در شکلگیری اعتماد ذهنی کاربران برای انتخاب ایران مؤثرند. این اعتماد ذهنی به طور غیرمستقیم و با تأثیر بر قصد سفر گردشگران بالقوه، بر جذب گردشگران خارجی تأثیر میگذارد.
• تحکیم خانواده
استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی میتواند تأثیرات مثبتی بر روابط بین فردی اعضای خانوادهها داشته باشد. برخی تحقیقات نشان داده است رسانههای اجتماعی، وقتی از آنها به درستی استفاده شود، نه تنها جایگزین روابط چهره به چهره بین افراد نمیشوند؛ بلکه در عمل به روابط صمیمانه، شدت و عمق بیشتری می بخشند و لایههای جدیدی را نیز به مناسبات صمیمانه و درک متقابل افرادی که دارای روابط عاطفی هستند اضافه میکنند. امروزه وجود فاصله بین اعضای خانواده در شهرهای صنعتی و بالا بودن هزینههای ارتباطی، موجب کاهش ارتباطات فیزیکی در میان اعضای برخی خانواده ها شده است. اشتراکگذاری عکس و فیلم اعضای خانواده در گروه های خانوادگی، این امکان را به کاربران میدهد که با تعداد بیشتری از اعضای خانواده ارتباط داشته باشد. با وجود این، نباید از نظر دور داشت که بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی و خانواده معتقدند که شبکه های اجتماعی سبب کاهش ارتباط فیزیکی بین اعضای خانواده شده و ارتباط کلامی را کاهش داده است.
• تبلیغ ارزشهای دینی
نقش شبکه های اجتماعی در جایگاهِ ابزار رسانه ای جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ و باورهای دینی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تعداد زیاد کاربران در شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام، وظیفه متولیان فرهنگی را در این عرصه دوچندان میکند. بارگذاری عکس، پوستر و فیلمهای کوتاه و هنری مطابق با ارزشهای دینی، فضای مثبت را در این شبکه اجتماعی در کنار انبوه محتوای ضد اخلاقی و ارزشی ایجاد میکند و انسان های مستعد را با مفاهیم آنها آشنا می سازد. از طرفی ارائه محتواهای ارزشی و دینی در اینستاگرام، راه را برای پاسخ به شبهات اعتقادی فرقه های عقیدتی هموار می سازد.
آسیبها
عضویت و ورود به شبکه های اجتماعی میتواند پیامدهای منفی در زندگی افراد یک جامعه، خانوادهها و سبک زندگی آنها داشته باشد. استفاده نادرست از شبکههای اجتماعی موجب بروز بسیاری از ناهجاری ها و مشکلات در بین خانوادههای ایرانی شده است.
الف) ترویج مدهای غربی
حساب های کاربری طراحی لباس در اینستاگرام جزو پربازدید ترین حسابها در آن است. مدیر یکی از این حسابها در توضیحاتی درباره خودش نوشته، بزرگترین صفحه فیس بوک، طراحی لباس و مد ایرانی را با بیش از ۱۸۰ هزار علاقهمند دارد. در اینستاگرام هم نزدیک به ۴۰ هزار نفر، این صفحه را دنبال میکنند و تا کنون حدود ۵۰۰ عکس از لباسهای مختلف گذاشته شده است. این به آن معنا است که کاربران ایرانی اینستاگرام در معرض خطر تغییر سبک پوشش قرار دارند و مدها و سبکهای پوشش غربی در میان جوانان رواج پیدا می کند. از طرفی جوان بودن کاربران اینستاگرام (به گونه ای که بیشتر از ۷۰% مخاطبان آنها کمتر از ۳۵ سال دارند ) موجب می شود، سیاستگذاران فرهنگی دولت ها به منظور انتقال عناصر فرهنگی خود در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی خود از ابزار رسانه-ای شبکه اجتماعی استفاده کنند.
ب) دسترسی به تصاویر مستهجن
با یک جستجوی ساده در اینستاگرام، کاربران بدون هیچ محدودیتی به مطالب حاوی عکسهای غیر اخلاقی دسترسی پیدا می کنند. البته چندی پیش مدیران ارشد اینستاگرام اعلام کرده اند که اجازه انتشار تصاویر برهنه را در اینستاگرام نخواهند داد؛ اما با وجود این، هنوز بسیاری از عکس های منتشر شده در این شبکه اجتماعی، ناقض هنجارهای اخلاقی و باورهای اعتقادی ایرانیان است.
ج) اعتیاد خاموش
اشتراکگذاری محتوای فردی در شبکه های اجتماعی موجب احساس لذت در کاربران می شود، به همین دلیل بسیاری از افراد، ساعتها از وقت خود را در این شبکه ها میگذرانند. دانشمندان دانشگاه هاروارد در پژوهشی به بررسی ابعاد فیزیولوژیک به اشتراکگذاری اطلاعات پرداختند و به این نتیجه رسیدند که وقتی کاربران در حال اشتراک عکس و یا محتوا در شبکه های اجتماعی هستند، بخشهایی از مغز افراد که به «ناحیه پاداش» معروف است، در آنها فعال شده است و این ناحیه از مغز، همان بخشی است که در صورت انجام کارهای لذتبخش نظیر دریافت پول فعال میشود.
دیدن تصاویر خصوصی شخصیت های معروف برای کاربران، جذاب و لذتبخش است. زیادهروی در انجام امور لذتبخش سبب تغییر ساختار عصبی مغز، افزایش احتمال بروز رفتارهای افراطی و در نتیجه اعتیاد میشود.
د) مرگ خواندن
اینستاگرام شاید اولین ابزاری است که برای استفاده از آن نیاز به سواد خواندن و نوشتن نیست. کاربران بیسواد هم میتوانند عکسهایشان را در این شبکه به اشتراک بگذارند و ساعتها وقت خود را صرف دیدن مطالب و عکسهای دیگران بکنند و از سرک کشیدن به زندگی خصوصی افراد لذت ببرند. اینستاگرام ابزاری دیدنی است، نه خواندنی. همهگیر شدن اینستاگرام، امری جهانی است؛ زیرا تعداد بازدیدکنندگان وبگاهها با شیب محسوسی در حال کاهش است؛ اما نکته قابل تأمل، حرکت جمعی و جوگیرانه ای است که در ایران از کتاب به مجله و روزنامه، بعد به وبلاگ، سپس به فیسبوک، بعد به توییتر و حالا به اینستاگرام آغاز شده است. مسأله رسیدن تیراژ کتاب های غیر درسی به ششصد تا هفتصد نسخه (یا حتی نصف این رقم، به قول بعضی ناشران) امری نامطلوب است.
ه) تبلیغات ضد دینی و القای شبهات
در شبکههای اجتماعی اینترنتی نیز مانند سـایر رسانهها، افراد و گروههای مغرض با اهداف از پیش تعیینشده و با شیوههای مخصوص، اقدام به تبلیغات ضـد دینی و حمله به اعـتقادات مـذهبی میکنند، تا آنجا که پس از تحقیق و ریشهیابی درمییابیم که هدف اصلی گردانندگان برخی از این شبکهها، دینزدایی و حمله به مقدسات بوده است.
راهکارها
با توجه به برنامهریزی صاحبان شبکه های اجتماعی در توسعه و جذب کاربران، نه گفتن به شبکه های اجتماعی و رفتار انفعالی درباره آن راهبردی منتهی به شکست است. لزوم توجه ویژه به فضای مجازی و اتخاذ تصمیمهای کلان و راهبردی در این حوزه، ضرورتی است انکارناپذیر که البته چند سالی است با تشکیل شورای عالی مجازی در کشور، مسیر رو به جلوی خود را آغاز کرده است. به نظر میرسد راهکارهای زیر میتواند نقش مؤثری در هدایت کاربران برای استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی داشته باشد.
الف) آموزش فرهنگ استفاده صحیح
نقض حریم خصوصی افراد از جمله پیامدهای منفی و شایع در شبکه های اجتماعی است. به نظر می رسد برخی از کاربران اینستاگرام، به دلیل بیاطلاعی از امکانات و کارکردهای این ابزار، به آسیبهای این شبکه مبتلا می شوند. آموزش در زندگی انسان موجب تغییر در باورها و نگرش های فرد می شود. آموزش فرهنگ استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی برای دوره سنی نوجوان و جوان و بیان آسیبها و فرصت های آن نقش بسزایی در فرهنگسازی استفاده صحیح از شبکه اجتماعی اینستاگرام می تواند داشته باشد. همچنین رسانه های تصویری مانند تلویزیون، وبگاه، تابلو های تبلیغاتی و… با ساختن برنامه های جذاب با محتوای علمی می توانند در ارتقای فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام نقش مهمی ایفا کنند.
ب) حمایت از شبکه های اجتماعی داخل
حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی با ایجاد زیرساخت های مناسب و حمایت از شرکتهای دانشبنیان صورت میپذیرد. مسئول آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران معتقد است که نهادهای دولتی در حوزه توسعه شبکههای اجتماعی داخلی باید تنها حمایت کننده باشند و مانع فعالیت بخش خصوصی نشوند.
ج) مدیریت اوقات فراغت جوانان
ورود جوانان به شبکههای اجتماعی علاوه بر آثار مثبت میتواند پیامدهای منفی در پی داشته باشد؛ اما این شبکهها نباید ابزاری برای تفریح یا فراغت جوانان و یا حتی دیگر اقشار جامعه قرار گیرد. به نظر می رسد برنامه ریزی دقیق برای اوقات فراغت مردم و ایجاد فضاهای مختلف و سالم جهت گذراندن اوقات فراغت خانواده ها که نیاز به همکاری همه دستگاههای فرهنگی در کشور است، می تواند در ارتباط مؤثر و برنامهریزی شده جوانان با شبکه های اجتماعی مؤثر باشد. برگزاری کلاس های آموزشی، توسعه فرهنگ ورزش عمومی و سوق دادن جوانان به انجام فعالیتهای اجتماعی و عام المنفعه، نمونه ای از کارهایی است که در مدیریت اوقات فراغت باید مورد توجه قرار گیرد.
کلام آخر
جذابیت شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام موجب رشد فزاینده کاربران در این شبکه شده است. استفاده از این فرصت، جهت نشر و گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی بسیار مغتنم و حیاطی است. از طرفی توجه به آسیبهای شبکههای اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی لزوم مسلح شدن افراد جامعه در مقابله با تهاجم نرم رسانه های جدید را دوچندان می کند. به نظر می رسد تقویت باورها و ارزشهای دینی اقشار مختلف جامعه بهویژه جوانان و نوجوانان می تواند سدی نفوذناپذیر برابر هجمه فرهنگی دشمنان باشد.
فهرست منابع
۱. آموزش کامل کار با اپلیکیشن اینستاگرام به همراه تمامی ترفندها، زومیت، دسترسی ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ http: //www. zoomit. ir/howto/smartphonetablet/۲۰۱۹۴-all-thing-about-instagram.
۲. آمنه، رضا، تاریخچه اینستاگرام؛ عکاسی در قاب موبایل، ۱۳۹۱، http: //socialmedia. ir/social-networks/instagram-history. html.
۳. احمدنیا، شیرین، بررسی جامعهشناختی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر مناسبات خانوادگی، در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، جهاد دانشگاهی، ۱۳۹۲. http: //www. civilica. com/Paper-CESN۰۱-CESN۰۱_۰۱۶. html.
۴. اسلامی، مروارید، «بررسی شبکههای اجتماعی و تاثیرات آنها بر ابعاد مختلف زندگی»، نخستین کنگره ملی فضای مجازی، دسترسی ۲۶ شهریور ۱۳۹۴. http: //nopadid. mcls. gov. ir.
۵. اینستاگرام و پدیده خطرناک «مرگِ خواندن»، خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان، دسترسی ۲۸ شهریور ۱۳۹۴. http: //www. mehrnews. com/news/۲۵۰۹۶۵۵
۶. اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی ایرانیان، پایگاه کاوشگران روابط عمومی، دسترسی ۲۷ شهریور ۱۳۹۴، http: //www. prr. ir/page/۱۰۲۴۸.
۷. اینستاگرم، ویکیپدیا، دانشنامه آزاد، دسترسی ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵. https: //fa. wikipedia. Org.
۸. چرا شبکههای اجتماعی داخلی رشد نمیکنند؟، دسترسی ۱۰ مهر ۱۳۹۴. http: //www. snn. ir/detail/news/۲۷۳۸۶۵/۱۵۷۹.
۹. درچه، مینا، تامبلر و اینستاگرام جوانترین مخاطبان را دارند، دسترسی ۱۵ آذر ۱۳۹۳. http: //bazaaran. ir
۱۰. سپهریفر، صالح، چرا شبکههای اجتماعی اعتیادآورند؟ دسترسی ۱ بهمن ۱۳۹۴. http: //www. asriran. com/fa/news/۳۱۶۱۴۱
۱۱. سلیمانیپور، روحالله، شبکههای اجتماعی، فرصتها و تهدیدها. رهآورد نور ۲، ش ۹ (۱ تیر ۱۳۸۹)، ص ۱۴–۱۹. http: //www. noormags. ir/view/fa/articlepage/۷۳۲۰۹۸
۱۲. شبکه اجتماعی «اینستاگرام» تهدیدی تازه برای نسل جوان، ۲۵ فروردین ۱۳۹۳. http: //tehranpress. com/fa/news-details/۴۴۳۴۲.
۱۳. قدری، سهیل، آمار و ارقام جالب از شبکه اجتماعی اینستاگرام Instagram در سال ۲۰۱۵. آیمارکتور، ۱۳۹۴. http: //www. imarketor. com/مقاله/آمار-شبکه-اجتماعی-اینستاگرام-instagram-۲۰۱۵/.
۱۴. مولایی، محمد مهدی، شبکههای اجتماعی مجازی: جنگ نرم و عملیات روانی، ۱۳۸۹. http: //www. psyop. ir/?p=۱۷۲۳.
۱۵. مظلومی، نادر و سیدحسین جلالی، شبکههای اجتماعی و موفقیت سیاستگذاری گردشگری ایران. مطالعات مدیریت گردشگری، ش ۷، (۱ تیر ۱۳۹۱)، ص ۲۵–۴۸. http: //www. noormags. ir/view/fa/articlepage/۹۷۱۷۰۱.
۱۶. مقابله اینستاگرام با انتشار عکسهای مستهجن، ۲۸ فروردین ۱۳۹۴. http: //www. farsnews. com/newstext. php?nn=۱۳۹۴۰۱۲۸۰۰۰۳۳۲.
۱۷. نقش شبکههای اجتماعی در رونق گردشگری، برترینها، دسترسی ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ http: //www. bartarinha. ir/fa/news/۲۱۸۷۱۹.
پایش سبک زندگی، سال دوم، شماره ۹، مهر ۱۳۹۴، صفحات ۷۰-۷۹.