بررسی چگونگی سپری‏شدن اوقات فراغت معلمین و راه‌های بهره‌وری مطلوب‌تر از آن

پدیدآور: علی‌اصغر خليل‌زاده‌ امينيان محل ارائه: دانشگاه فردوسی مشهد سال ارائه: ۱۳۷۷

«اوقات فراغت» یک پدیده فرهنگی – اجتماعی است که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و… نیز مؤثر است. این امر، موضوع مشترک بین تمامی اقشار جامعه است.امروزه به علت اهمیت و آثار سازنده و مثبتی که در نتیجه بهره‌وری مطلوب از «اوقات فراغت» در زمینه‌های مختلف (بهداشت روانی، خلاقیت و نوآوری، توسعه مهارت‌های شناختی و شکوفایی استعدادها، تقویت مهارت‌های حسی و حرکتی، اصلاح رفتار و تعالی شخصیت و…) می‌توان داشت، «اوقات فراغت» و راه‌های بهره‌وری مطلوب از آن مورد توجه خاص صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزان امور فرهنگی جامعه قرار گرفته است.

 شواهد نشان می‌دهد با همه نقش و اهمیتی که معلمان در توسعه فرهنگی، اجتماعی و… جامعه از طریق تربیت و هدایت صحیح نوجوانان و جوانان جامعه دارند، بنا به عللی از جمله مشکلات اقتصادی، اجتماعی و… نه تنها اوقات فراغت، بلکه بخش عمده‌ای از وقت روزانه خویش را صرف تأمین نیازهای مادی و اقتصادی می‌کنند؛ به‌طوری که عملاً فرصت لازم برای رشد علمی و معنوی و مهارتی و تأمین سلامت جسمی، روانی و… برای آنها وجود ندارد. به علت اهمیت این موضوع ضرورت داشت که چگونگی سپری‌شدن اوقات فراغت معلمان و راه‌های بهره‌وری مطلوب از آن بررسی شود.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.