بومی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای در ایران

پدیدآور: پیام فضلی مقطع: کارشناسی ارشد محل ارائه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی سال ارائه: ۱۳۸۸

در روند جهانی‌سازی تجارت، تولید کنندگان در عرصه‌های گوناگون تلاش می‌نمایند، فروش فراورده خود را به دیگر نقاط جهان گسترش دهند؛ از‌این‌رو برای فرستادن کالا‌ها به بازار‌های دیگر کشور‌ها، نیاز به سازگار کردن آن‌ها به گونه‌ای که مورد پسند و پذیرش کاربران کشورهای هدف باشد، پدید می‌آید. این پدیده، بومی‌سازی خوانده می‌شود. بومی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای از پایه و ریشه با بهره‌گیری از آمیزشی از فرایند‌های ترجمه‌ایِ گوناگون، مانند ترجمه گفتاری، آواگذاری (دوبله)، زیرنویس‌گذاری، برگردان‌های فنی، تخصصی و… . روی می‌دهد. این پایان‌نامه کوششی برای شناخت ساز‌و‌کار‌ها، رهیافت‌ها و تلاش‌های پدیدار شده در پیوند با بومی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های سپری شده در ایران است.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد بازی‌های شبیه‌ساز ورزشی بیش از دیگر بازی‌ها بومی‌سازی شده‌اند. بومی‌ساز‌های ایرانی، افزون بر بومی‌سازی برای بازی‌های وارد شده به کشور، بازی‌های فرستاده شده از ایران به انگلستان را نیز برای بازار آن کشور بومی‌سازی نموده‌اند. خشونت در بازی‌های رایانه‌ای وارد شده به ایران، دگرگونی چشم‌گیری در روند بومی‌سازی پدید نمی‌آورد. پوشش بانوان در بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند همه فرایند بومی‌سازی را دگرگون سازد.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.