توحید صدوق: جلسه هجدهم (صوت و متن)

استاد: دکتر محمدتقی فعالی (صوت و متن)

توحید صدوق جلسه هجدهم مورخ 17/ 12/ 1393

در جلسه قبل بیان شد که باید چیزهایی برایمان مهم باشد که نزد خدا مهم است. هر کس به دنبال دنیا نرود و به دنبال حکمت رود، دنیای او از طرف خداوند تضمین شده است. معنای ایمان عشق است، پس عشق و محبّت آنها سبب تقویت ایمان می ­باشد. خداوند متعال می فرماید: اسم من مهم است و مؤمن کسی است که به اسم خدا و کلام خدا حسّاس است. اگر کسی عاشق کسی باشد و جسمش خسته و رنجور بشود، روحش احساس خستگی نمی‌کند. چون این حس‌ها نزد او کوچک است و حس عظیمی برای او پیش می‌آید که این حس ها اصلاً بصورت جدّی حس نمی‌شود، همانند سیدالشهداء(ع).

حدیث یازدهم:نبی مکرم اسلام فرمود:

أَتَانِی جَبْرَئِیلُ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَهِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ طُوبَى لِمَنْ قَالَ مِنْ أُمَّتِکَ- لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ مُخْلِصاً؛ رسول خدا (ص) فرمود که جبرئیل بنزد من آمد در میان صفا و مروه و گفت که یا محمد (ص) خوشحال کسى یا درخت طوبى از براى کسى از امت توست که‏ لا اله الا اللَّه وحده‏ از روى اخلاص بگوید.[1]

این روایت با روایت قبلی اضافه دارد و آن مخلصاً است. در این روایت دو نکته است. توحید و خلوص. محور اساسی این روایت خلوص می­باشد.

نکات

نکته اول: خلوص یعنی رهایی از ناخالصی

مثال: خلوص طلا از معدن 6 می­باشد و تا به 24 برسد 18 واحد آن ناخالصی است. برای خالص نمودن آن، نیاز است که در کوره حرارت داده شود تا به  عیار 17برسد. و برای خلوص بیشتر نیاز به حرارت بیشتر دارد.

خلوص یعنی رهایی از ناخالصی، لذا نتایجی بدست می آید که به آن اشاره می نماییم:

1.                   وجود انسان همانند فلز طلاست که از معدنی به نام زمین استخراج شده و میزانی از خلوص که همان فطرت است، با خود دارد.

2.                   انسان در استمرار حیات، تعلّقاتش بیشتر می­شود و با هر تعلّقی بر ناخالصی­هایش افزوده می­شود. تا جایی که خودش بخواهد. (وضعیّت موجود)

3.                   خداوند از انسان خواسته است که یک به یک از تعلقات خویشتن بکاهد و این کاستن دو گونه است:

الف.به انتخاب خود انسان یعنی زهد ، قناعت و اکتفا به کفاف (به اندازه مصرف نمودن). محور زهد تعلّق به دنیاست نه خود دنیا و راهش گذشت می­باشد. اولین آن گذشت مالی و آخرین آن گذشت «سید الشهداء» می­باشد. اگر کسی نتواند قدم اول را بردارد چگونه ممکن است بتواند حسینی شود.

ب.به انتخاب خدا: اگر کسی نخواهد از تعلّقات دست بردارد، خداوند با شدائد و مشکلات ، کاری می کند تا تعلقش کم شود. گرفتاری ها و شدائد( زمین) کوره خداست، تا انسانها پخته شوند و از ناخالصی ها پاک گردند. اگر فردی شیوه اول را انتخاب کند، گرفتار دومی نمی شود.

            برنامه خدا این است که هر کس، چیزی بخواهد به او می دهد، خوب یا بد. اگر انسان به تدریج از متعلقاتش کاسته شود به سمت خلوص رود، عیارش بالا خواهد رفت، لذا خداوند و کائنات به قدر ارزش هر انسان به آن شخص ارج می­نهند.

رفتار انسان تابع قلب اوست. قلب‌ها به دست خداست. پس رفتار آدمیان به دست خداست منتهی از طریق دل آنها.

حاصل آنکه خلوص یک واژه ایجابی نیست بلکه واژه ای سلبی است. شخص که می­خواهد خالص بشود لازم نیست برای خلوص کاری بکند و فقط باید برای رهایی از ناخالصی ها تلاش نماید. مهمترین ناخالصی انسان تعلّق به ماده است.

 


[1]. صدوق، التوحید، ص21.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.