جلسه ۹۶ از کلاس های زندگی معنوی
در محل موسسه سبک زندگی آل یاسین برگزار شد:
به گزارش اداره روابط عمومی موسسه سبک زندگی آل یاسین؛ دکتر محمد تقی فعالی در ابتدا خلاصه ای از جلسه گذشته ( جلسه ۹۵ ) ارائه کرد و بعد از آن گفت : باب چهارم از کتاب منازل السائرین باب انابه است. «انابه» سه درجه دارد: «انابه اصلاحی»، «انابه وفائی» و «انابه حالی». یکی از بندهایی که جناب خواجه در «انابه وفائی» بیان کرد، کاوشی عمیق و فراوان جهت یافتن علل و آسیبهای کم خدمتی به دیگران است.
۳) کاوش عمیق از علل و آسیبهای کم خدمتی (جبران کمخدمتیهایش)
خدمت به دیگران شامل چهار بخش جمادات، گیاهان، حیوانات و انسانها میشود. پرداختن به این موضوع نیازمند بیان یک سلسله مبانی(مقدمات) است. در جلسه گذشته یکی از این مبانی را مطرح و اثبات نمودیم. «عالَم هوشمنداست و علم در سراسر هستی جاری است.» ارتباط این مقدمه با بحث در این است که اگر اثبات کنیم که جهان هوشمند و عالِم است، نوع تعامل ما با جهان متفاوت میشود. اگر از زبان خالق جهان، هوشمندی کائنات اثبات شود، نوع مناسبات ما با اجزاء جهان هستی به گونهای دیگر خواهد بود. به عبارت دیگر تعامل ما با تمام موجودات به ویژه جمادات، تعامل یک موجود حیّ یا موجود حیّ دیگر خواهد بود. این یک اصل یقینی است. چرا که آنها خواست و نیت شما را می فهمند و براساس آن با شما تعاملی دو سویه و متقابل خواهند داشت. به بیان دیگر همانگونه که شما با آنها تعامل میکنید، آنها نیز با شما تعامل خواهند کرد.
اصل دوم: اصل تسخیر (جهان مسخّر بشر است)
از منظر قرآن: برای اثبات این اصل ابتدا از آیات قرآن آغاز میکنیم.
قرآن کریم بیان میکند جهان مسخّر بشر است. یکی از موارد بدفهمی انسانها و حتی برخی مسلمانها نسبت به همین دسته آیات است.
اصل تسخیر را به گونهای نابجا معنا میکنیم و طبعا بر اساس آن، نابجا با جهان تعامل میکنیم.
یک) آیات اصل تسخیر:
دسته اول) آیاتی که به صورت جزئی تسخیر را بیان نموده است:
تسخیر کشتی ها وَسَخَّرَ لَکُمُ الْفُلْکَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ؛ و کشتى را براى شما رام گردانید تا به فرمان او در دریا روان شود، (ابراهیم/۳۲)
خداوند کشتی را برای شما مسخّر ساخت تا به فرمان او به دریا روان شوید. اولاً فاعل «سخر» خداوند است یعنی خداوند است که جهان را مسخّر بشر نمود. پس هم تسخیر و هم جریان کشتی بر روی آب، به امر و اذن اوست.
تسخیر آبها: وَسَخَّرَ لَکُمُ الأَنْهَارَ؛ و رودها را براى شما مسخّر کرد. (ابراهیم/۳۲)
خداوند است که رودها را برای شما مسخّر نموده است.
تسخیر خورشید و ماه: وَسَخَّر لَکُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَآئِبَینَ وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ؛ و خورشید و ماه را که پیوسته روانند براى شما رام گردانید و شب و روز را [نیز] مسخّر شما ساخت. (ابراهیم/۳۳)
خداوند است که خورشید و ماه را برای شما مسخّر نموده است.
تسخیر شب و روز: وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ؛ و خورشید و ماه گردنده و شب و روز را برای شما مسخّر کرد. (نحل/۱۲)
خداوند است که شب و روز را برای شما مسخّر نموده است.
در این آیه؛ اول آمدن شب نشان دهنده این است که شب اهمیت ویژهای دارد و به تعبیر دیگر شب اصالت دارد. در حالی که برای ما انسانها روز اهمیت دارد. قرآن کریم برای شب چندین کارکرد بیان نموده است.
تسخیر دریاها و ماهیها: وَ هُوَ الَّذی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیًّا؛ و اوست کسى که دریا را مسخّر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید.(نحل/۱۴)
و اوست که دریاها و ماهیها را برای انسان مسخّر نمود تا از گوشت تازه آن استفاده کند. خدا هم به دریا اشاره میکند و هم به آنچه که درون اوست. در اینجا نیز فاعل اصلی خداست.
تسخیر باد برای سلیمان نبیعلیه الاسلام: فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَیْثُ أَصَابَ ؛ پس باد را در اختیار او قرار دادیم که هر جا تصمیم مىگرفت، به فرمان او نرم، روان مىشد.
متن کامل و صوت این جلسه از کلاس های زندگی معنوی را می توانید در قسمت درس گفتارهای سبک زندگی ( جلسه ۹۶ ) دنبال کنید.