طراحی احساس‌گرایانه اسباب‌بازی برای مقابله با تهاجم فرهنگی

پدیدآور: سید محمدرضا موسوی اوندین مقطع: کارشناسی ارشد محل ارائه: دانشگاه هنر تهران - دانشکده هنرهای تجسمی سال ارائه: ۱۳۹۱

چکیده:
اسباب‌بازی، محصولی فرهنگی و ظرفی برای انتقال فرهنگ است. این انتقال همیشه سودمند نیست و تهاجم فرهنگی، شکلِ زیان‌بخش این انتقال است. تهاجم فرهنگی می‌تواند فرهنگ جامعه را از حرکت‌ به سمت فرهنگ آرمانی منحرف سازد. از این‌رو مقابله با تهاجم فرهنگی به وسیله‌ی اسباب‌بازی، جز با شناخت فرهنگ آرمانی امکان‌پذیر نیست. در رساله حاضر ضمن اشاره به تعریف فرهنگ آرمانی بر مبنای اندیشه‌ی اسلامی، رویکرد طراحی احساس‌گرا و مطالب مرتبط با اسباب‌بازی نیز از دریچه‌ی فرهنگ آرمانی مطالعه و نقد شده‌اند. پس از آن با تعیین گروه سنی کاربران (کودکان ۶-۹ سال)، فعالیت‌های پژوهشی در دو گام مطالعه‌ی موردی اسباب‌بازی‌هایی که تاکنون برای مقابله با تهاجم فرهنگی طراحی شده‌اند بررسی می‌شوند. این گفتگوها درباره ویژگی‌های احساسی (همذات‌پنداری، آشنایی، میزان علاقه‌مندی)، قضاوت‌های اخلاقی و فراوانیِ اسباب‌بازی‌‌هایِ ۱۵ شخصیت مهم دنیای کودکان انجام گردید. در نهایت از تحلیلِ پژوهش‌ها و موضوعات مورد مطالعه، خلق داستانی که پشتوانه‌ی تأثیر فرهنگی احساسی بیشتر اسباب‌بازی بر کودکان باشد، راهکاری منطقی به نظر رسید. سپس داستانی کوتاه که حاوی برخی علایق رفتاری احساسی کودکان و نیز برخی اولویت‌های ارزشی مقابله با تهاجم فرهنگی بود با مشورت دو تن از مربیان کودک و یک نویسنده کودک ایجاد شد. در گام عملی، ایده‌هایی برای طراحی اسباب‌بازی از دلِ داستان به‌دست آمد و در نهایت این ایده‌ها نسبت به معیارهای طراحی ارزیابی و پالایش و محصولات نهایی خلق شد. محصولاتی که امید است مصداق طراحی احساس‌گرایانه اسباب‌بازی برای مقابله با تهاجم فرهنگی باشند.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.