ویژگیهای یک اسباب بازی مناسب
نویسنده: حمید فلاحتی
اسباببازی برای کودکان نیازی واقعی و غیر قابل انکار است. کودکان برای بازی کردن نیاز به ابزار و اسباب دارند و تحت هر شرایطی که باشند، آن را برای خود فراهم میکنند.
اسباببازیها بر روح و روان کودک تأثیر گذاشته و در رشد و تکامل و شخصیت کودک مؤثر است؛ ولی اگر چنانچه همین اسباببازی بر اساس اصول روانشناسی و تربیتی انتخاب نشود، اثرات منفی و مخربی بر روح و روان کودک خواهد گذاشت. پس تأکید میشود که والدین و مربیان در تهیه و انتخاب اسباببازی اطلاعات و آگاهیهای لازم را کسب نموده و نهایت دقت را داشته باشند. متأسفانه دقتی که بعضی از والدین در خرید وسایل غیر ضروری و تشریفاتی منزل به خرج می دهند بیشتر است تا خرید اسباببازیهایی که به نظر روانشناسان تأثیر بسزایی در رشد شخصیت کودک دارد.
اسباببازیها را متناسب با سن، رشد (سن عقلی)، رغبت و تمایلات، استعدادها، قدرت جسمی و جنس کودک انتخاب کنید. این وسایل باید شامل اشیایی باشد که کودک را در آموختن هماهنگی چشم و دست، تناسب اشکال و رنگ ها، برآورد ارزش این کارها و جور کردن اشکال و قالبها، دستکاری کردن، تغییر دادن و در جستجوی جزئیات برآمدن یاری رساند. یک اسباببازی خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
۱) پرورش نیروی سازندگی
اسباببازی باید چنان باشد که ذهن کودک را برانگیزد و او را به سوی آفرینندگی و سازندگی سوق دهد، کار اسباببازی سرگرم کردن، ساکت نگهداشتن و پر کردن وقت کودک نیست. اسباببازی باید مایه و حرفی تازه داشته باشد. در واقع اسباببازی باید علاوه بر سرگرم کردن کودک او را بهگونهای فعال به کاری مثبت و سازنده وادارد و نیروی سازندگی و خلاقیت او را پرورش دهد.
۲) نزدیکی به واقعیتها و فرهنگ جامعه
اسباببازی باید سبب نزدیکی به واقعیت و فرهنگ جامعه باشد. یک اسباببازی مطلوب باید با دیگر وسایل و محیط زندگی کودک و با ارزشهای موجود در جامعه تناسب داشته باشد. چنین وسیلهای سبب می شود که کودک از آغاز کودکی ضمن نخستین تجربههای زندگی بسیاری از ارزشهای معمول در جامعه را بشناسد و آن را فرا گیرد.
اسباببازی باید بهگونهای باشد که ارزشهای فرهنگی و اجتماعی جامعه را تقویت کند؛ نه آنکه در ستیز با آنها قرار گیرد. یکی از بهترین اهداف و کارکردهای اسباببازی، انتقال ارزشهای فرهنگی و اجتماعی به کودکان است. بنابراین، در کشورهایی که اسباببازی با اهداف فرهنگی ساخته میشود، یکی از اصلیترین معیارهای آن، تقویت ارزشهای فرهنگی در کودکان است. متخصصان، اسباببازیای را طراحی میکنند که آداب و رسوم، لباس، سبک و شیوه رفتاری مورد قبول در آن جامعه را تبلیغ و از ترویج رفتارها و مدلهای پوششی بیگانه جلوگیری کند. در کشورهایی مانند هند، چین و مالزی به فرهنگ بومی در ساخت اسباببازی بیشتر توجه میشود.
یادآوری این نکته ضروری است که اسباببازی هر کشور برای کودکان همان فرهنگ و همان کشور مطلوب و مفید است. ولی استفاده از آن در فرهنگها و کشورهای دیگر میتواند آسیبزا باشد. اسباببازیای که در کشور چین، هند و مالزی طراحی و ساخته میشود، هر چند استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد، ممکن است با فرهنگ اسلامی ما سازگاری نداشته و برای کودکان ما پیآمد منفی داشته باشد.
اسباببازیای که در جامعه ما طراحی و ساخته میشود، باید فرهنگ بومی و دینی ما را تبلیغ کند. شکل و اندام عروسک و حجاب و آرایش آن باید با معیارهای اسلامی و فرهنگی ما سازگار باشد.
هر چند ممکن است برخی تصور کنند که عروسک اگر بیحجاب باشد، چه پیآمدی خواهد داشت و چهبسا به نظر برخی، مسئله حجاب در اسباببازی خندهآور باشد، باید توجه کرد که ما نباید از دید خود قضاوت کنیم. ما بزرگسال هستیم و میدانیم که این عروسک، اسباببازی است. ولی کودکان تصور دیگری دارند. آنان اسباببازی را واقعی میدانند. کودک، عروسک را به اندازه خواهر و حتی مادرش دوست دارد و با این تصور، با او رابطه برقرار میکند. از نظر حجاب و… با عروسک همانندسازی میکند و از این رهگذر، با جامعه و دنیای واقعی آشنا میشود. بنابراین، رعایت مسائل فرهنگی و دینی در ساخت و طراحی اسباببازی کودکان بسیار ضروری و با اهمیت است.
۳) تحریک حواس مختلف
هر اندازه اسباببازی بتواند حواس بیشتری از کودک را بهکار گیرد و لذت بیشتری ایجاد کند مناسبتر است. کودکان از هر چیزی که آن را لمس کنند ببینند و بشنوند بیشتر لذت میبرند تا چیزهایی که تنها مشاهدهکننده آن باشند.
۴) پرورش خیالات و تصورات
اسباببازی باید بتواند تصورات و خیالات کودک را گسترش دهند بنابراین کلیه لوازمی که بتواند در این امر به کودک یاری رساند مناسب و مطلوب شناخته می شود کودک از اسباببازی و یا وسایلی که امکان خیالپردازی در او ایجاد کند خسته نمیشود.
۵) کشف و جستجو
اسباببازی باید به کودک در اکتشاف و جستجو از طریق تجربه کمک کند، کودک باید قادر باشد آزادانه به اسباببازی خود دست بزند. این وسایل نباید فقط یک هدف را در خود داشته باشند بلکه باید استفاده از آنها باعث شود که کودک بسیاری از تجربیات روزمره و یا آموختههای خود را بهوسیله تمرین، کاربرد صحیح و کشف کردن را از این طریق بیاموزد.
۶) داشتن انگیزه یا محرک
اسباببازی مناسب بایستی بتواند نظر کودک را جلب کند، اگر بازی با اسباببازی توأم با موفقیت باشد کودک به ادامه بازی ترغیب میشود. برای مثال وقتی کودکی قطعات رنگی را بر اساس رنگ خاص هماهنگ میکند یا قطعات پازلی را در کنار یکدیگر میچیند، احساس موفقیت میکند و این بهترین پاداش است.
۷) پرورش مهارتها و تواناییهای بدنی
اسباببازی باید سبب توسعه مهارتها و تواناییهای جسمی کودک گردد. اسباببازی مطلوب علاوه بر پرورش قوای روانی، عاطفی و خلاقیت، باید توانایی کودک را در زمینه استفاده از اعضای بدناش توسعه دهد. بنابراین برای پروش کلیه حواس، باید اسباببازی مناسب آن را در اختیار کودک قرار داد تا کودک علاوه بر سرگرمی، به توانایی جسمی خویش آگاه گردد.
۸) تناسب با سن کودک
اسباببازی باید مناسب سن و همخوان با علایق و در خور تواناییهای ذهنی و رشدی کودک باشد نه آنقدر سخت و پیچیده که کودک از بازی با آن عاجز شود و نه آنقدر ساده که علاقه کودک را از بین ببرد. در حقیقت چون خواستهها و تمایلات کودکان از نظر ساختار جسمانی و روانشناسی در سنین مختلف فرق میکند، پس بهتر است در هر سن و سالی اسباببازی مناسب همان سن را برای آنان تهیه کنیم تا موجب رشد عقلی و شخصیتی آنان شود.
۹) تناسب با جنسیت کودک
اسباببازی باید متناسب با جنس کودک باشد. در زمینه نقش جنسیت در انتخاب اسباببازی تحقیقات فراوانی شده است. اگر پدر و مادری مشاهده کردند که پسرشان عروسکبازی میکند یا دختر آنان تفنگبازی میکند حساسیتی نشان ندهند. تفاوت جنسی در ۷ تا ۸ سالگی آشکار میشود و هر کدام به بازیهای خود خواهند پرداخت که با طبیعت و انتظارت جامعه از آنان منطبق است.
۱۰) دوام و استحکام
اسباببازی باید آنقدر مستحکم و بادوام باشند که کودکان مدت طولانی با آنها بازی کنند. ظاهری جذاب و زیبا داشته باشند تا کودکان با اصول طراحی آشنا شوند دارای تنوع و قابلیت تغییر باشند و در فعالیتهای آموزشی مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
۱۱) قیمت
معمولاً یکی از مهمترین نگرانیهای والدین در انتخاب اسباببازی قیمت آن است. یک اسباببازی مناسب الزاماً یک اسباببازی گرانقیمت نیست. بنابراین خریدن یک اسباببازی ارزان غیرمنطقی نخواهد بود، مخصوصاً وقتی که باعث رشد ذهنی، جسمانی و اجتماعی کودک باشد.
۱۲) رعایت نکات ایمنی و بهداشتی اسباببازی
والدین، همانطور که نسبت به مواد غذایی کودک، دقت و وسواس به خرج میدهند، باید به غذای روحی و روانی کودک مانند اسباببازی، برنامههای تلویزیون، فیلم، نوار و کتاب آنان نیز توجه کنند. چه بسیارند اسباببازی یا اشیایی که کودک از آنها بهعنوان اسباببازی استفاده میکند و برای او خطرآفریناند.
نگاهی سطحی به آمار حوادث نشان میدهد که هر سال، شمار فراوانی از کودکان به وسیله اسباببازی خود آسیب میبینند، ناقص میشوند و حتی بعضی اوقات جان خود را از دست میدهند. از اینرو، والدین باید در هنگام خریدن اسباببازی به مسائل ایمنی و بهداشتی آن توجه کنند و از تهیه اسباببازی خطر آفرین بپرهیزند. در این زمینه نکاتی را یادآوری میشویم:
الف. جنس اسباببازی، به ویژه برای کودک زیر دو سال که همهچیز را بهطرف دهان میبرند، باید قابل شستوشو و ضدعفونی باشد.
ب. اسباببازی پلاستیکی باید دارای سطح صاف و برای لمس کردن مناسب باشد و از جنس شکننده و مواد دست دوم نباشد؛ زیرا در صورت شکستن، لبههای آن تیز و برنده میشود.
ج. اسباببازی شیشهای و شکستنی را نباید در اختیار کودک کوچکتر از سه سال گذاشت.
د. اسباببازی کودک کوچکتر از دو سال، باید به اندازه کافی بزرگ باشد که وقتی آن را در دهان میگذارد، نتواند فرو ببرد.
ز. در اسباببازی، پیچ، مهره، میخ، سوزن و سنجاق بهکار نرفته باشد و اگر در آنها پیچ و میخ وجود دارد، نباید قسمتهای برنده آن بیرون باشد.
س . در اسباببازی نباید مواد اشتعالزا بهکار رفته باشد.
ص. در اسباببازی از رنگهای غیرمجاز استفاده نشده باشد.
ع . در اسباببازی، گاه از رنگهای دارای سُرب استفاده میشود. کودک در مراحل اولیه رشد، برای شناخت اشیاء و محیط اطراف، هرچه را پیدا میکند، به طرف دهان میبرد و با خوردن لایه رنگی روی اشیا و اسباببازی، ممکن است بهطور مستقیم در معرض مسمومیت با سُرب قرار گیرد. گاهی نیز پدر و مادر برای سرگرم کردن کودک، روزنامه یا نشریات را بهدست او میدهند و کودک در ضمن بازی، روزنامه را پاره میکند و به دهان میبرد و مرکّب آن را میخورد. در این صورت، مقدار فراوانی از سُرب که در مرکب وجود دارد، وارد بدن کودک میشود.
ق. از تهیه اسباببازی دارای لبههای تیز یا آنهایی که ممکن است زود بشکنند و در نتیجه لبههای تیز پیدا کنند، خودداری شود. همچنین از خرید اسباببازی نوک تیز مثل شمشیر، سیخ کباب و… پرهیز شود.
م. بعضی از اسباببازی بهگونهای ساخته شدهاند که در آنها میتوان از انواع ترقهها و فشنگهای صدادار استفاده کرد. کودکان دوست دارند بچههای دیگر را غافلگیر کنند و تفنگ در نزدیک گوش آنان به صدا در آورند. در این صورت ممکن است پرده گوش کودک آسیب ببیند و برای همیشه از داشتن گوش سالم محروم شود. از تهیه اینگونه اسباببازی و اشیای خطرناک که کودک از آنها بهعنوان اسباببازی و وسیله سرگرمی استفاده میکند، پرهیز شود.
و. از دیگر اسباببازیهایی خطرناک، آنهایی هستند که برای راهاندازی آنها از نیروی برق استفاده میشود. اینگونه اسباببازی برقی برای کودک کمتر از ده سال ممکن است خطرآفرین باشد.
ن. برخی از اسباببازیها، هر چند از لحاظ فیزیکی خطرناک نیستند؛ ولی به لحاظ محتوا و کارکردهای تربیتی، عامل بد آموزی کودکاند.
بازیهای الکترونیکی که از طریق برنامههای آتاری، میکرو، سگا، پلیاستیشن و رایانه ارائه میشوند و نزد کودکان محبوبیت و جذابیتهای خاصی دارند، بهدلیل آنکه بیشتر، محصول کشورهای خارجیاند و پیامها و هنجارهای متضاد و ناهمخوان با فرهنگ و ارزشهای اجتماعی جامعه ما را تبلیغ میکنند، دنیای پاک و بیآلایش کودک و نوجوانان را به شدت آسیبپذیر کردهاند. بنابراین، والدین در تهیه اینگونه برنامهها باید بسیار دقیق و هوشیار باشند و به پیآمدهای تربیتی آنها توجه کنند.
پایش سبک زندگی، سال سوم، شماره ۱۵، مهر ۱۳۹۵، صفحات ۷۸-۸۱.