به گزارش اداره روابط عمومی موسسه سبکزندگی آل یاسین؛ کتاب سواد رسانهای (آشنایی با تکنیکها و مهارتهای بهرهمندی فعال از رسانه) اثر اکرم عقیلی امجد منتشر شد.
نبود دانش کافی و فهم لازم از رسانه، رسانه را به دیکتاتور و کاربرانش را به بردگانی دربند، تبدیل نموده است که نه توان تفکّر و نه نیروی چرا و چگونه گفتن دارند و آنان را در همنشینی با رسانه، مسلوبالاختیار کرده است. کاربران رسانه، پس از آموختن مهارتهای ارتباط دوسویه با رسانه و یادگرفتن الفبای فهم رسانه، از شخصیتی خمود و منفعل، به مخاطبی فعّال و نقّاد بدل میشوند و در رویارویی با محتواهای رنگبهرنگ رسانهها، باورها و ارزشهای اصیل خود را از یاد نمیبرند و گرفتار جادوی رسانه و صاحبان آن نمیشوند.
رسانهها با تولید و انتشار پیامهای گوناگون در گسترهای وسیع با حضور و نفوذی عمیق در فرایند تبادل اطلاعات، اخبار، اندیشه و فرهنگ و تغییر در باورها و رفتار آحاد مردمی نقشی قابلتوجه دارند. پس ضروری است که مخاطبان با نگاهی تیزبین و موشکافانه با این فرایند اطلاعاتی برخورد کنند. در این زمینه سواد رسانهای به مخاطب کمک کرده تا وقایع را پیشبینی کرده، سطح آگاهی خود را بالابرده و در نتیجه به موقعیت مناسبتری در دریافت موضوعات و چارچوب اطلاعاتی دست یابد. بنابراین کسب مهارت سواد رسانهای سبب میشود تا جهتیابی فرد با دوراندیشی و درایت و نیز درک موقعیتها همراه شود و به دام فضاهایی که هدفشان مخدوش کردن اطلاعات و شستشوی مغزی مخاطبین و تغییر افکار در جهت منفی است نیافتد.