کتاب سواد رسانهای (آشنایی با تکنیکها و مهارتهای بهرهمندی فعال از رسانه) منتشر شد
به گزارش اداره روابط عمومی موسسه سبکزندگی آل یاسین؛ کتاب سواد رسانهای (آشنایی با تکنیکها و مهارتهای بهرهمندی فعال از رسانه) اثر اکرم عقیلی امجد منتشر شد.
نبود دانش کافی و فهم لازم از رسانه، رسانه را به دیکتاتور و کاربرانش را به بردگانی دربند، تبدیل نموده است که نه توان تفکّر و نه نیروی چرا و چگونه گفتن دارند و آنان را در همنشینی با رسانه، مسلوبالاختیار کرده است. کاربران رسانه، پس از آموختن مهارتهای ارتباط دوسویه با رسانه و یادگرفتن الفبای فهم رسانه، از شخصیتی خمود و منفعل، به مخاطبی فعّال و نقّاد بدل میشوند و در رویارویی با محتواهای رنگبهرنگ رسانهها، باورها و ارزشهای اصیل خود را از یاد نمیبرند و گرفتار جادوی رسانه و صاحبان آن نمیشوند.
رسانهها با توليد و انتشار پیامهای گوناگون در گسترهای وسيع با حضور و نفوذي عميق در فرايند تبادل اطلاعات، اخبار، انديشه و فرهنگ و تغيير در باورها و رفتار آحاد مردمي نقشي قابلتوجه دارند. پس ضروري است كه مخاطبان با نگاهي تيزبين و موشكافانه با اين فرايند اطلاعاتي برخورد كنند. در اين زمينه سواد رسانهای به مخاطب كمك كرده تا وقايع را پیشبینی كرده، سطح آگاهي خود را بالابرده و در نتيجه به موقعيت مناسبتری در دريافت موضوعات و چارچوب اطلاعاتي دست يابد. بنابراين کسب مهارت سواد رسانهای سبب میشود تا جهتیابی فرد با دورانديشي و درايت و نيز درك موقعیتها همراه شود و به دام فضاهایی که هدفشان مخدوش کردن اطلاعات و شستشوی مغزی مخاطبین و تغییر افکار در جهت منفی است نیافتد.