گزارش تفصیلی نشست مناسبات اسلام و ایران

گزارش تفصیلی نشست مناسبات اسلام و ایران

۱) چین

براساس نسخه های قدیمی و افسانه‌ها و اساطیر چین باستان، تاریخ مدون چین به پیش از ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. در آن زمان کانون تمدن و قدرت چین بر سواحل روخانه زرد امروزی واقع شده بود. اکثر تاریخ نگاران تمدن چین توسط پانگو یا خالق عالم شکل گرفت. سلسله شی‌یا از ۱۷۵۰-۲۲۰۰ پیش از میلاد (۳۵۰ سال) بعد سلسله شانگ ۱۰۲۷-۱۷۵۰ پیش از میلاد (۷۰۰ سال) حکومت کرد. سلسله شانگ طلوع تاریخ در چین نام گرفت. توسط یکی از قبایل مرزی مناطق شمالی سرنگون شد. سلسله شو ۲۲۱-۱۰۲۷ پیش از میلاد (۸۰۰ سال) که تاکید بر زبان و فرهنگ واحد داشت. آغاز دوره فؤدالی و گسترش سیستم دولت شهری و گسترش مکاتب فکری.

چند مکتب:

۱) کنفسیوس حدود ۵۵۱ پیش از میلاد: آیین، تشریفات، موسیقی، رفاه جامعه زمانی خوب عمل می‌کند و هر کس وظیفه تعیین شده خود را به خوبی انجام می‌دهد. اجازه دهید امپراطور حاکم باشد مردم رعایا و البته امپراطور فرهمند و پرهیزکار باشند.

۲) تائوئیسم: به جای انسان به طبیعت. انسان باید بتواند خود را براساس دنیای طبیعی با پیروی از راه (تائو) هماهنگ نماید. نیک خواهی و پاکی و اولویت دادن به دیگران.

۳) یین یانگ: تاکید بر عنصر آب، آتش، چوب، فلز و زمین و نیز تاکید بر دو عنصر متضاد.

۴) هزارازی مزی: همه مردم در نگاه آسمانی برابرند و با اتحاد و دوست داشتن به مراحل بالاتر و مخالف کنفسیوس

۵) قانون گرایان: مشتق از کنفسیوس و براساس قوانین سخت حقوقی.

۶) بودیسم: در قرن اول میلادی مردم چین با بودیسم آشنا شدند. رهایی از رنج، تناسخ، نیروانه تا بودیسم چینی (ذن)

جدید: از ۱۸۳۹ تا ۱۹۴۹ م دوران از هم پاشیدگی نظام قدیم و آغاز عصر جدید سرکار آمدن حزب کمونیسم، حضور مائو، جنگ جهانی دوم، اصلاحات اراضی، انقلاب فرهنگی، اصلاحات چین را وارد مرحله جدیدی کرد. فروپاشی اتحاد جماهیر نه تنها باعث فروپاشی چین نشد بلکه برای چین فرصتهایی را نظیر بازارهای جدید، منابع سرشار، کاهش مناقشات مرزی و تحقق چین بزرگ.

چینی‌ها: چینی‌ها عمل‌گرا، هوشیاری بالای اجتماعی، روابط انسانی، نظم اجتماعی، تلاش برای رتبه‌های بالاتر، ارزش‌های انسانی، انضباط سخت‌گیر، بنیان اخلاقی خانواده، هماهنگی با طبیعت، کنفسیوس: مرد باید به آنچه می‌گوید عمل کند. همچنین آنچه را که عمل می‌کند باید بگوید (امام علی(ع))

ورود اسلام به چین: آمارها ۵۰ میلیون مسلمان نفوذ اسلام در چین از راه دعوت و تبلیغ به وسیله مسلمانانی که به چین رفته بودند. سال دوم سلطنت یونگ وی (۳۱ هـ ق) فرستاده‌ای از عربستان به آن دربار با هدایا رفت. وی با تحقیق آن را تا حدود زیادی هماهنگ با کنفسیوس دید با حذف مقررات. به آنها اجازه تبلیغ و تأسیس مسجد در شهر چانگان داد. از آن به بعد از طرق رفت و آمدهای تجاری (ابریشم، ظروف چینی، داروهای طبی، ادویه جات و مروارید) که منجر به ازدواج، اقامت. حدیث اطلبوا العلم و لو بالصین

۲) ظهور اسلام

حدود ۱۴۰۰ سال پیش توسط حضرت محمد(ص) که ادیان قدیم مژده داده بودند دارای اصول

یک) خدا: این جهان خالق دارد؛ زیرا هر مصنوع صانع دارد.

راه‌های خداشناسی: مطالعه طبیعت از ذرّات تا کهکشان‌ها بسیاری از اندیشمندان اعتراف کردند.

دو) معاد: عالم بقاء روح پس با مردن نابود نمی‌شویم و به سمت تکامل بیشتر پس مرگ هراسناک نیست.

سه) نبوت: واسطه راهنمایی در دوره‌های مختلف

هدف: تربیت انسان، توسعه عدالت و مقابله با فساد توسط کتب آسمانی

چهار) استقلال، انضباط، مدارا، عدم انظلام، کمک به مستضعفان، مقابله با زورگویان، محبّت، پای‌بندی به عهد و پیمان، مسئولیت‌پذیری

۳) توسعه اسلام و ورود آن به ایران

ورود به ایران: پیامبر(ص) نامه‌هایی به سران کشورها و دعوت به اسلام به خسروپرویز ولی او قبول نکرد. خسرو به پادشاه یمن که دست نشانده ایران بود دستور تحقیق داد امّا پیامبر(ص) فرستاده‌ای به پادشاه یمن و خسرو سقوط کرد و شکمش به دست پسرش. پادشاه یمن و مردم مسلمان و از این جا آغاز شد. حضور سلمان البته بعدها جنگهایی میان مسلمانها و ایرانی‌ها رخ داد که در همه آنها ایرانی‌ها شکست خوردند با این که شمار جنگجویان سلسله ساسانی حدود ده برابر ولی چندان دوام نیاورد.

عوامل پیروزی: ایمان و اعتقاد مسلمانان به شهادت، جهاد، گذشت و رستگاری

نارضایتی مردم، اختلالات درونی دولت ساسانی و فساد در آن، تضعیف روحیه نظامیان، اشرافی گری درباره شکست‌های پی در پی، ظلم‌ها

از هم پاشیده، فقدان شخص قدرتمند

وضع نامناسب مذهبی، مسیحیان، صابئین و یهودیان و زرتشتیان اندک و دارای اختلاف . اشرافیت موبدان

آمادگی ایرانیان: هماهنگی برخی آموزه‌های زرتشتی با اسلام نظیر خدا و شیطان و بهشت و دوزخ و یافتن گمشده ایرانیان در اسلام در عدل و مساوات؛ چون ایرانیان منتظر عدالت بودند. اختلاف زن عرب و ایرانی و دومشته خاک و رستم: ای پارسیان به خدا عرب‌ها با این که با ایرانیان در حال نبردند رفتاری بهتر از شما و حاکمان شما دارند و مسلمان شدن گروه گروه ایرانیان (در قادسیه ۴ هزار نفر). البته ایرانیان در آن زمان با رومیان هم جنگیدند و نیز با حکومت مصر. تا سال ۳۱ هـ ق (۶۷۰م) سه کشور را فتح کردند. پس ایرانیان با رغبت اسلام را پذیرفتند (مطهری ۹۱-۹۰)

آثار:

نظام اجتماعی: نظام اجتماعی ساسانیان طبقاتی و صنفی بسیار شدید، سخت گیری، امتیازگیری، انحصارگرایی (شاهنامه) حکومت استبدادی ولی اسلام با توسعه عدالت و مساوات به تدریج نظام طبقایت را از بین برد.

نظام خانوادگی: استبداد و خشونت، حرمسرا، برده‌داری، عدم استقلال در شوهر، تسلط شوهر بر اموال زن، عاریه دادن زن، ازدواج نیابتی، ازدواج با محارم. اسلام تمام موارد را لغو، زن و مرد در ازدواج برابر، حق ارث، حق طلاق، حقوق برابر، عدم هرزه‌گی.

تعلیم زنان: درس خواندن زنان ممنوع ولی اسلام آن را مجاز

نظام اخلاقی: ایرانیان از نظر اخلاقی ستودنی بودند. کوروش و حکمای دیگر برای ایران نظام اخلاقی متعالی. اعراب ایرانیان را تحسین و به بزرگی و دلیل هماهنگی

تمدن: سابقه ایران و اسلام باعث ظهور تمدن. تاکید اسلام بر علم، نهضت ترجمه، حمایت حاکمان مسلمان از توسعه دانش و ظهور اولین پایگاه مسجد

کتابخانه‌ها: مسجد الحرام، مدینه، حرم امام علی(ع) و سپس در طوس، قم و اردبیل

بیمارستان‌ها: در مصر، بغداد، اندلس و ری

بیت الحکمه: در بغداد، اندلس، قاهره، شاپور، طرابلس، اصفهان

(۱۵۰۰-۱۰۵۰م) علوم و کتب: ریاضی، عبدالله مروزی(سینوس کسینوس) و موسی خوارزمی(معادلات جبر)، حاتم نیریزی (شرحی بر کتاب اصول اقلیدس)، موسی شاکر(اندازه گیری مساحت اشکال هندسی و محاسبات فضایی)، ثابت حرّانی (عدد صحیح و انتگرال) (و ابونصر فارابی (هندسه و نجوم)

ابو الفتح اصفهانی (محاسبات مخروط) با بیش از ۴۰۰ کتاب

نجوم: موسی خوارزمی (زیجات)، عبدالله مروزی (محاسبات نجوم کروی)، منصور منجم (زمین شناس)، صابیه حرّانی، جابرّ تبانی با بیش از ۳۰۰ کتاب و نوآوری‌های فراوان

فیزیک و مکانیک: بنو موسی، بدیع الزمان جَزَری، ابوالفتح خازنی با محاسباتی در زمینه استاتیک، آلیاژ، فلزات، مایعات، سیّالات، هیدرولیک از طریق تأسیس آزمایشگاه‌ها

طب: زکریای رازی (الحاوی)، ابن سینا (القانون)، عمار موصلی (چشم پزشک)، ابومنصور هروی (داروشناس)، نجم الدین شیرازی (دامپزشک)

کیمیا: جابر بن حیّان، فارابی، ابوالقاسم عراقی، عبدالله کاشانی

فقه:

کلام و فلسفه:

منطق:

تاریخ:

جغرافیا:

ادبیات:

تفسیر:

عرفان و تصوف:

زبان فارسی: مولوی، سعدی، حافظ ………………. تا انقلاب اسلامی

۴) ساختار جامعه ایرانی

نتیجه: ایران و چین دارای مشترکات فرهنگی و تمدنی زیادی هستند البته با تفاوتهای فراوان

۵) پیشنهادات: ترجمه آثار به هر دو زبان

توسعه ارتباطات علمی فرهنگی از طریق گفتگو

حذف تولیدات مخرب

مطالب مرتبط

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.