یوسف مولودی مطرح كرد: فرزندان به جهتدهیهای هوش مصنوعی گوش میسپارند
به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری آل یاسین، یوسف مولودی در برنامه زنده ساحت رادیو گفت وگو به نقل سخنی از حضرت امیر(ع) پرداخت و گفت: ایشان میفرمایند فرزندانتان را به انجام آداب خودتان وا ندارید زیرا آنها برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شدهاند و در جایی دیگر میفرمایند كسی كه به زبان آگاه است، شبههها به او هجوم نمیآورد.
وی افزود: خانواده، متولیان امر و… از زمان و زمانهای كه در آن هستند، آگاهی درستی ندارند و اینكه میگویند نوجوانان امروزی نسبت به زمانِ جوانی ما فرق كردهاند، بدین معناست كه ما مسائلی را به آنها دیكته میكنیم كه اصلا نمیپذیرند و لذا هم زمانه و هم نسل جدید عوض شدهاند.
مولودی با اشاره به رویكردهای روانشناختی و دسته بندیِ رشد و نمو سازمان عصبی و حوزه فیزیكی و كنترل رفتاری نوجوانان گفت: مهم ترین بحرانی كه نوجوانان با آن رو به رو هستند، مسئله بلوغ است و باید بسیار به آن توجه كنیم.
در این راستا میتوان نوجوانی را دورانِ گذار از كودكی به بزرگسالی در نظر گرفت كه موقتی است، بدین معنا كه رنگی از كودكی و نیز ترسیمی از آینده دارد و با این حال كاملا موقتی است.
این كارشناس مسائل اجتماعی در ادامه سخنان خود در رادیو گفتوگو با بیان این كه نتایج كنونی در میان نوجوانان نشان میدهد كه به درستی در حوزه فرهنگ رفتار نشده و شناخت خوبی از مسائل دست نداده است، گفت: دختران و پسران نوجوان ارتباط مناسبی با ما نگرفتند كه نشان میدهد در این میان یك خلأ بزرگ وجود دارد و باید دانست كه ولی یا متولی در این میانه كیست؟
مولودی با نام بردن از نهادهایی نظیر خانواده، مدرسه، معلمان، رسانه، حاكمیت دوستان و یا مسئولان اظهار كرد: این نقش مخدوش و كمرنگ شده و جایگاهش تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی با اشاره به این كه امروز در عصر هوش مصنوعی به سر میبریم، گفت: اینترنت میتواند نقش ولی را بازی كند یعنی این نقش از دست خانواده یا معلم خارج شده است و فرزندان به حرف و خط دهی و جهت دهیهای هوش مصنوعی گوش میسپارند.
این پژوهشگر فرهنگی با بیان این كه گاه چنین اطلاعاتی صحیح نیز میباشد، یادآوری كرد كه چشم و گوش نوجوانان به فضای مجازی و دهان شبكههای اجتماعی است و در این مسیر، نقش ولی مخدوش شده است و ما نیز به عنوان خانواده یا این رویه را رها كرده و یا متوجه آن نبودهایم.
مولودی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو درباره حوزه آموزش و پرورش، با اشاره به این كه اسناد بالادستی وظیفه مشخص كردنِ خط سیرِ مسیرها را ندارند، گفت: دعوایی درباره سند ۲۰۳۰ مطرح شد كه ذیل سند كلان توسعه پایدار و تحول قرار داشت.
ولی اگر این سند بخشی از یك مسیر دانشی بود، نباید ابایی در كسبِ این دانش و علم داشته باشیم ولی اگر قرار بود یك حكمرانی یا سیاست به ما القا گردد، در مقابل آن میایستیم و متاسفانه درباره این سند سیاسی برخورد شد؛ وگرنه میتوانستیم دست بالا را در اختیار گیریم.