مبانی و مسائل سبک زندگی: جلسه پنجم (صوت و متن)

استاد: دکتر احمد حسین شریفی (صوت و متن)

  جلسه پنجم 15/ 07/ 1393

ظرفيتها و راههاي نهادينهسازي سبک زندگي اسلامي

سه نکتة مقدماتي

نکتة اول: تغيير و اصلاح سبک زندگي جزء دشوارترين کارهاست.

امام علي(ع): «أَصْعَبُ‏ السِّيَاسَاتِ‏ تَغْيِيرُ الْعَادَاتِ؛ (عيون الحکم و المواعظ، ص113)

نکتة دوم: فرايند چندمرحلهاي صدور فعل از انسان.

عالمان علوم تربيتي سه مرحلة اصلي تربيتي را: تربيت بينشي، گرايشي و کنشي ميدانند که هر کدام مترتب بر ديگري است. فيلسوفان در تحليل چگونگي صدور يک فعل از انسان پنج مرحله را بيان ميکنند: (اسرار الحکم، ملاهادي سبزواري، ص313-315)

1. تصور فعل

2. تصديق به فايده

3. شوق

4. اراده و قصد و تصميم و عزم

5. نيروي که در اعضا و جوارح جريان مييابد.

در نتيجه:يک رفتار فردي يا اجتماعي شکل ميگيرد.

نکتة سوم: توجه به مسؤوليت فردي در اصلاح سبک زندگي.

نکتهاي دربارةاستفاده مناسب از رسانههاي نوين

«لاينتشر الحق الا من حيث ينتشر الباطل»

تاکتيک سه گانه رسانههاي غربي

•يگانه، جذاب و گريزناپذير نشان دادن فرهنگ غربي و تمرکز بر عناصر قوت و جذابيتهاي آن.

•تضعيف و ناكارآمدسازي فرهنگهاي خاص و بومي ديگر

•دعوت ديگران به جايگزينساختن سبكزندگي غربي

رسانههاي جمعي ما نيز همين فرآيند را بايد به شکل معکوس اجرا کنند:

1. سبک زندگي اسلامي را يگانة شيوة صحيح زندگي تعاليجويانه معرفي کنند؛

2. سبکهاي رفتاري غيراسلامي را تخريب و تحقير کنند. مثلا مشکلات معماريهاي غير اسلامي، آسيبهاي روابط اجتماعي و همسايگي و خانوادگي غير اسلامي، نقصهاي سبک زندگي غير اسلامي را در حوزههاي گذران اوقات فراغت، موسيقي، پوشش، تغذيه، کنترل جمعيت و امثال آن را تصويرسازي کنند.

3. سبک زندگي اسلامي در حوزههاي پوشش، آرايش، معماري، مسافرت، کار، رفاه، ازدواج، خانواده، همسايهداري، شادي و نشاط، لذت از زندگي و ساير مؤلفهها را به زيبايي به تصوير بکشند.

ظرفيت هاي اختصاصي

1. استفاده درست از ظرفيت مساجد در کشور

2. استفاده بهينه از ظرفيت هيئات مذهبي

3. به کارگيري ظرفيت اماکن زيارتي کشور

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.