مبانی و مسائل سبک زندگی: جلسه دوم (صوت و متن)

استاد: دکتر احمد حسین شریفی (صوت و متن)

   جلسه دوم 1/ 07/ 1393

اهم عوامل شکلدهندة سبک زندگي

1و 2. باورها و ارزشها

نتايج

1)  سبک زندگي معياري براي سنجش کيفيت دينداري فرد و جامعه است.

2)  عدم تناسب ميان سبک زندگي و باورها و ارزشهاي ادعايي نشانة سطحي بودن يا جاهلانه بودن دينداري است.

سؤال:

چرا ارزشها و باورهاي مشابه به سبک زندگي يکساني منتهي نميشوند؟

پاسخ:

اولاً، عمق و کيفيت باورهاي افراد ممکن است متفاوت باشد: ايمان درجات دارد.

ثانياً، باورها و ارزشها کليات و اصول حاکم بر سبک زندگي را مشخص ميکنند، نه جزئيات را.

ثالثاً، باورها و ارزشها جزء العلة شکلگيري سبک زندگياند؛ همانطور که سبک زندگي نيز جزء العلة تغيير باورهاست.

رابعاً، مقتضيات زماني در چگونگي عينيت يافتن باورها در زندگي نقش دارد.

خامساً، باورها و ارزشها غالباً از راه شکلدهي به نظامات اجتماعي بر سبک زندگي اثر ميگذارند.

نمونه اول: نقش باورها در زندگي فردي

فردي به محضر امام حسين (ع) آمد و از عصيان و آلودگي خود به گناه گفت. از آن حضرت تقاضاي راهکاري براي رهايي از اين وضعيت کرد. امام(ع) اين سبک زندگي را محصول ضعف ايمان او دانست و به همين دليل او را به مسألة توحيد و معاد توجه داد. و فرمود:

افْعَلْ‏ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ فَأَوَّلُ ذَلِكَ لَا تَأْكُلْ رِزْقَ اللَّهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الثَّانِي اخْرُجْ مِنْ وَلَايَةِ اللَّهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الثَّالِثُ اطْلُبْ مَوْضِعاً لَا يَرَاكَ اللَّهُ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الرَّابِعُ إِذَا جَاءَ مَلَكُ الْمَوْتِ لِيَقْبِضَ رُوحَكَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِكَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الْخَامِسُ إِذَا أَدْخَلَكَ مَالِكٌ فِي النَّارِ فَلَا تَدْخُلْ فِي النَّارِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ.(بحار الانوار، ج78، حديث7، ص126)

نمونه دوم: نقش باورها در شهرسازي و معماري

باورها و ارزشها در نوع معماري، شهرسازي و بازارسازي تأثيري جدي دارند. اصولاً يکي از عوامل مؤثر بر معماري شهري در هر برههاي از زمان، نوع باورها و ارزشهاي حاکم بر مردم است.

نمونه: تأثير «تکريم مهمان» در معماري اسلامي و ايراني:

پيامبراکرم (ص): ان أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً أَهْدَى لَهُمْ هَدِيَّةً قَالُوا وَ مَا تِلْكَ الْهَدِيَّةُ قَالَ الضَّيْفُ يَنْزِلُ بِرِزْقِهِ وَ يَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَيْتِ.

كُلُّ بيتٍ لا يَدخُلُ فيهِ الضَّيفُ لا تَدخُلُهُ المَلائكةُ.

مَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّه واليَومِ الآخِرِ فَلْيُكرِمْ ضَيفَهُ.

امام علي (ع): مَن آتاهُ اللّه مالاً فَلْيَصِلْ بهِ القَرابَةَ، ولْيُحسِنْ مِنهُ الضِّيافَةَ.

تأثير اين فضيلت بر معماري خانگي ايرانيان. ملاحظه کنيد:

ساباطدالان، راهرو روپوشيده: براي در امان ماندن از نور خورشيد يا سرماي سوزان زمستان (تا وقتي که صاحبخانه درب منزل را باز ميکند)

سردرهاي تزييني و منقش به عبارات مذهبي، تا ساکنين و ميهمانان هنگام ورود و خروج از زير آيات قرآن يا اسماء متبرک عبور کنند.

کوبه و حلقة در: كوبه براي مردان (با صداي بم) و حلقه(با صداي زير) براي زنان.يكي از ابزارهاي ايجاد حريم و اعلان آمادگي به ميزبان در جهت رعايت شؤون ديني بود.

سکوهاي کناري سردر؛ پاخوره: به منظور نشستن مراجعهکنندگاني که لازم نبود وارد خانه شوند؛ هنگام انتظار و به منظور رفع خستگي نيز از آنها استفاده ميشد.

هشتييا دلان:فضاي سرپوشيده متصل به کوچه و حياط خانه، فضايي بعد از فضاي ورودي که اغلب بلافاصله پس از درگاه قرار ميگيرد مهمترين کارکرد هشتي، تقسيم مسير ورودي به دو يا چند جهت و حفظ قسمتي از حريم خانهاست.

ميانسرا: حياط: کارکرد آن حفظ حرمت مهمان در کنار حفظ حرمت اهل خانه از طريق تفکيک حياط به بيروني و اندروني(يک حياط براي زندگي خصوصي و يک حياط براي مهمان).

پذيرايي؛ مهمانسرا: بهترين و زيباترين فضاي خانه؛ معمولاً مجزاي از حوزة خصوصيبود همراه با تزئينات گچبري، آئينه کاري و …

نمونه(4):ميل و سليقه غذايي افراد نيز متأثر از باورها و ارزشهاي پذيرفته شدة آنان شکل ميگيرد.

3. اميال و غرايز و عواطف فردي

برخي مسائل ذاتاً از امور ذوقي و سليقهاي است. در نگاه اسلام هر چند اميال و غرايز محوريت ندارند؛ اما اصالت دارند. کسي حق از بين بردن آنها را ندارد. حتي در اين امور، تبعيت از سليقة معصومان نيز لازم نيست.

مطالب مرتبط
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.